Uniknij utraty swojego konta poprzez fałszywe e-maile „Voicemail Message Received"
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Jakim e-mailem jest „Voicemail Message Received"?
Po sprawdzeniu e-maila „Voicemail Message Received" ustaliliśmy, że jest to spam. Fałszywie twierdzi on, że do odbiorcy wysłano wiadomość głosową dotyczącą finansów. Domniemana wiadomość znajduje się w załączniku, który w rzeczywistości jest plikiem phishingowym, którego celem są dane logowania do konta e-mail.
Przegląd oszukańczego e-maila „Voicemail Message Received"
Wiadomość spamowa o temacie „Secure Voicemail Message : EFT Deposit Completed" (może się różnić) informuje, że odebrano pocztę głosową. Podobno wiadomość pochodzi od „merchant Payment Processor" odbiorcy.
Fałszywa poczta głosowa znajduje się w załączniku i można uzyskać do niej dostęp za pośrednictwem komputera lub wysłać ją na inny adres e-mail. Jednak usunięcie wiadomości będzie wymagało wejścia do skrzynki głosowej poprzez aplikację na smartfonie.
Po sprawdzeniu załącznika dowiedzieliśmy się, że prezentowany w nim logotyp różni się w zależności od dostawcy usługi pocztowej odbiorcy. Załącznik HTML imituje stronę logowania do konta e-mail. Ten plik phishingowy rejestruje wprowadzone informacje (tj. hasła e-mail).
Oszuści są szczególnie zainteresowani e-mailami, ponieważ zwykle służą one do rejestracji różnych kont i platform. W związku z tym za pośrednictwem zainfekowanego konta e-mail można uzyskać dostęp do powiązanych treści.
Aby rozwinąć potencjalne nadużycia, cyberprzestępcy mogą kraść tożsamość właścicieli kont społecznościowych (np. e-maili, sieci społecznościowych, mediów społecznościowych itp.) i prosić znajomych/obserwatorów o pożyczki lub datki, promować oszustwa i dystrybuować złośliwe oprogramowanie, udostępniając złośliwe pliki lub łącza.
Co więcej, przejęte konta związane z finansami (np. bankowością internetową, przelewami pieniężnymi, handlem elektronicznym, portfelami kryptowalutowymi itp.) mogą być wykorzystywane do dokonywania nieuczciwych transakcji i zakupów online.
Podsumowując, ofiary oszukańczych wiadomości typu „Voicemail Message Received" mogą doświadczyć poważnych problemów związanych z prywatnością, strat finansowych, a nawet kradzieży tożsamości.
Jeśli już ujawniłeś dane uwierzytelniające swoje konto – natychmiast zmień hasła do wszystkich potencjalnie zagrożonych kont i powiadom ich oficjalne wsparcie.
Nazwa | E-mail phishingowy „Voicemail Message Received" |
Typ zagrożenia | Phishing, oszustwo, inżynieria społeczna, oszustwo finansowe |
Fałszywe twierdzenie | Do odbiorcy wysłano wiadomość głosową, do której można uzyskać dostęp poprzez załącznik. |
Załącznik(i) | VM10530_VMCloud_WAV.html (nazwa pliku może się różnić) |
Nazwy wykrycia | Avast (HTML:Phishing-CTU [Phish]), Combo Cleaner (Trojan.Agent.GHCD), ESET-NOD32 (HTML/Phishing.Gen), Fortinet (HTML/Phish.596A!tr), Ikarus (Phishing.HTML.Doc), Pełna lista wykrycia (VirusTotal) |
Objawy | Nieautoryzowane zakupy online, zmienione hasła do kont internetowych, kradzież tożsamości, nielegalny dostęp do komputera. |
Metody dystrybucji | Zwodnicze e-maile, fałszywe reklamy pop-up online, techniki zatruwania wyszukiwarek, błędnie napisane domeny. |
Zniszczenie | Utrata wrażliwych informacji prywatnych, strata pieniężna, kradzież tożsamości. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Przykłady phishingowych kampanii spamowych
"American Express - Account Validation Required", "You Have Received An Encrypted Document", "We Are Interested In Your Company Products" i "Email Deactivation In Progress" to tylko niektóre przykłady e-maili phishingowych, które ostatnio zbadaliśmy.
Celem tej poczty jest głównie dane logowania, informacje finansowe i dane osobowe. Jednak za pośrednictwem spamu promowane są również różne inne oszustwa. Co więcej, zwodnicze e-maile są wykorzystywane do rozsyłania złośliwego oprogramowania.
Ze względu na to, jak rozpowszechniona jest poczta spamowa i jak kompetentnie może być spreparowana – zdecydowanie zalecamy zachowanie ostrożności w przypadku przychodzących e-maili, wiadomości prywatnych/błyskawicznych, SMS-ów i innych wiadomości.
Jak kampanie spamowe infekują komputery?
Cyberprzestępcy często korzystają z kampanii spamowych w celu rozsyłania złośliwego oprogramowania. Do tych e-maili/wiadomości mogą być dołączone lub zawarte w nich złośliwe pliki. Zainfekowane pliki występują w różnych formatach, np. archiwów (ZIP, RAR itp.), plików wykonywalnych (.exe, .run itp.), dokumentów (Microsoft Office, Microsoft OneNote, PDF itp.), JavaScript itd.
Po otwarciu złośliwe pliki uruchamiają procesy pobierania/instalacji złośliwego oprogramowania. Jednak niektóre formaty mogą wymagać dodatkowej interakcji użytkownika w celu zainicjowania łańcuchów infekcji systemu. Na przykład pliki Microsoft Office wymagają od użytkowników włączenia makropoleceń (tj. edycji/treści), podczas gdy dokumenty OneNote wymagają od użytkowników kliknięcia osadzonych plików lub łączy.
Jak uniknąć instalacji malware?
Zdecydowanie zalecamy ostrożność w przypadku przychodzących e-maili i innych wiadomości. Nie wolno otwierać załączników ani łączy znajdujących się w podejrzanych/nieistotnych wiadomościach, ponieważ mogą one być zakaźne. Zalecamy używanie wersji pakietu Microsoft Office wydanych po 2010 roku, ponieważ ich tryb „Widoku chronionego" uniemożliwia automatyczne wykonywanie poleceń makr.
Należy jednak wspomnieć, że do dystrybucji malware wykorzystywane są różne techniki. Dlatego zalecamy również zachowanie ostrożności podczas przeglądania sieci, ponieważ fałszywe i złośliwe treści online zwykle wydają się autentyczne i nieszkodliwe.
Ponadto wszystkie pliki do pobrania muszą pochodzić z oficjalnych i wiarygodnych źródeł. Innym zaleceniem jest aktywacja i aktualizacja oprogramowania przy użyciu funkcji/narzędzi dostarczonych przez legalnych programistów, ponieważ nielegalne narzędzia aktywacyjne („łamania" zabezpieczeń oprogramowania) i aktualizatory stron trzecich mogą zawierać malware.
Musimy podkreślić znaczenie posiadania zainstalowanego i aktualizowanego niezawodnego programu antywirusowego. Programy bezpieczeństwa muszą być używane do regularnego skanowania systemu oraz usuwania zagrożeń i problemów. Jeśli otworzyłeś już złośliwe załączniki, zalecamy wykonanie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć obecne malware.
Tekst prezentowany w spamowej wiadomości e-mail „Voicemail Message Received":
Temat: Secure Voicemail Message : EFT Deposit Completed
Voicemail Message Received
Dear ********,
You have received a new voicemail message from your merchant Payment Processor (+18xxxxxxxxx).
Date/Time Received: 10/13/2023, 09:21:49 AM (EDT)
Duration: 00:01:03
The attached voicemail message can be listened to on your computer, or forwarded to another email address.
To delete the message from your voicemail box however, please access it from your phone, or mobile application, and delete it from there.
Zrzut ekranu pliku phishingowego załączonego do tego e-maila spamowego ("VM10530_VMCloud_WAV.html"):
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Szybkie menu:
- Czym jest E-mail phishingowy „Voicemail Message Received"?
- Typy złośliwych wiadomości e-mailowych.
- Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
- Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
Typy złośliwych wiadomości e-mailowych:
E-maile phishingowe
Najczęściej cyberprzestępcy wykorzystują zwodnicze e-maile, aby nakłonić użytkowników internetu do podania swoich poufnych informacji prywatnych, na przykład danych logowania do różnych usług online, kont e-mail lub informacji bankowych online.
Takie ataki nazywane są phishingiem. W ataku phishingowym cyberprzestępcy zwykle wysyłają wiadomość e-mail z logo popularnej usługi (na przykład Microsoft, DHL, Amazon, Netflix), tworzą wrażenie pilności (zły adres wysyłki, nieaktualne hasło itp.) i umieszczają link, który mają nadzieję ich potencjalne ofiary klikną.
Po kliknięciu linku prezentowanego w takiej wiadomości ofiary są przekierowywane na fałszywą stronę internetową, która wygląda identycznie lub bardzo podobnie do oryginalnej. Ofiary są następnie proszone o podanie hasła, danych karty kredytowej lub innych informacji, które zostały skradzione przez cyberprzestępców.
E-maile ze złośliwymi załącznikami
Innym popularnym wektorem ataku jest poczta spamowa ze złośliwymi załącznikami, które infekują komputery użytkowników malware. Złośliwe załączniki zwykle zawierają trojany zdolne do kradzieży haseł, informacji bankowych i innych poufnych informacji.
W przypadku takich ataków głównym celem cyberprzestępców jest nakłonienie potencjalnych ofiar do otwarcia zainfekowanego załącznika do wiadomości e-mail. Aby osiągnąć ten cel, wiadomości e-mail wspominają zwykle o ostatnio otrzymanych fakturach, faksach lub wiadomościach głosowych.
Jeśli potencjalna ofiara wpadnie w pułapkę i otworzy załącznik, jej komputery zostaną zainfekowane, a cyberprzestępcy mogą zebrać wiele poufnych informacji.
Chociaż jest to bardziej skomplikowana metoda kradzieży danych osobowych (filtry spamu i programy antywirusowe zwykle wykrywają takie próby), jeśli cyberprzestępcy będą skuteczni, mogą uzyskać znacznie szerszy wachlarz danych i zbierać informacje przez długi czas.
E-maile wyłudzenia seksualnego
To jest rodzaj phishingu. W takim przypadku użytkownicy otrzymują wiadomość e-mail z informacją, że cyberprzestępca może uzyskać dostęp do kamery internetowej potencjalnej ofiary i ma nagranie wideo przedstawiające masturbację.
Aby pozbyć się wideo, ofiary proszone są o zapłacenie okupu (zwykle przy użyciu Bitcoin lub innej kryptowaluty). Niemniej jednak wszystkie te twierdzenia są fałszywe — użytkownicy, którzy otrzymują takie wiadomości, powinni je zignorować i usunąć.
Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
Chociaż cyberprzestępcy starają się, aby ich wiadomości z przynętą wyglądały na wiarygodne, oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, próbując wykryć e-mail phishingowy:
- Sprawdź adres e-mail nadawcy („od"): Najedź kursorem myszy na adres „od" i sprawdź, czy jest prawidłowy. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, sprawdź, czy adres e-mail to @microsoft.com, a nie coś podejrzanego, takiego jak @m1crosoft.com, @microsoft.com, @account-security-noreply.com itp.
- Sprawdź ogólne powitania: Jeśli powitanie w wiadomości brzmi „Szanowny użytkowniku", „Szanowny @twojamail.com", „Szanowny drogi kliencie", powinno to wzbudzić podejrzliwość. Najczęściej firmy zwracają się do ciebie po imieniu. Brak tych informacji może sygnalizować próbę phishingu.
- Sprawdź linki w wiadomości e-mail: Umieść wskaźnik myszy nad linkiem przedstawionym w e-mailu. Jeśli link wydaje się podejrzany, nie klikaj go. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, a link w wiadomości wskazuje, że prowadzi do adresu firebasestorage.googleapis.com/v0... nie powinieneś mu ufać. Najlepiej nie klikać żadnych linków w e-mailach, a najpierw odwiedzić witrynę firmy, która wysłała ci wiadomość.
- Nie ufaj ślepo załącznikom wiadomości e-mail: Najczęściej legalne firmy proszą cię o zalogowanie się na ich stronie internetowej i przejrzenie znajdujących się tam dokumentów. Jeśli otrzymałeś wiadomość e-mail z załącznikiem, dobrym pomysłem jest przeskanowanie jej programem antywirusowym. Zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail są powszechnym wektorem ataku wykorzystywanym przez cyberprzestępców.
Aby zminimalizować ryzyko otwarcia phishingu i złośliwych wiadomości e-mail, zalecamy użycie Combo Cleaner.
Przykład spamowej wiadomości e-mail:
Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
- Jeśli kliknąłeś link w wiadomości phishingowej i wprowadziłeś hasło - pamiętaj o jak najszybszej zmianie hasła. Zwykle cyberprzestępcy zbierają skradzione dane uwierzytelniające, a następnie sprzedają je innym grupom, które wykorzystują je do złośliwych celów. Jeśli zmienisz hasło w odpowiednim czasie, istnieje szansa, że przestępcy nie będą mieli wystarczająco dużo czasu, aby wyrządzić jakiekolwiek szkody.
- Jeśli podałeś dane swojej karty kredytowej - jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i wyjaśnij sytuację. Istnieje duża szansa, że będziesz musiał anulować zagrożoną kartę kredytową i uzyskać nową.
- Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki kradzieży tożsamości - powinieneś natychmiast skontaktować się z Federalną Komisją Handlu. Ta instytucja zbierze informacje o twojej sytuacji i stworzy osobisty plan naprawczy.
- Jeśli otworzyłeś złośliwy załącznik - twój komputer jest prawdopodobnie zainfekowany i powinieneś go przeskanować za pomocą renomowanej aplikacji antywirusowej. W tym celu zalecamy użycie Combo Cleaner.
- Pomóż innym użytkownikom internetu - zgłaszaj e-maile phishingowe do Roboczej Grupy Antyphishingowej, Centrum Skarg Przestępczości Internetowej, Narodowego Centrum Informacji o Przestępstwach Finansowych i Departamentu Sprawiedliwości USA.
Często zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego otrzymałem tego e-maila?
Wiadomości spamowe nie mają charakteru osobistego, nawet jeśli zawierają szczegółowe informacje dotyczące odbiorcy. Cyberprzestępcy rozsyłają tę pocztę w masowych kampaniach – dlatego tysiące użytkowników otrzymuje identyczne wiadomości.
Podałem swoje dane osobowe, gdy zostałem oszukany przez tę wiadomość spamową. Co powinienem zrobić?
Jeśli podałeś dane logowania – zmień hasła do wszystkich potencjalnie ujawnionych kont i niezwłocznie powiadom ich oficjalne wsparcie. Jeżeli ujawnione informacje miały inny charakter osobisty (np. dane dowodu osobistego, numery kart kredytowych itp.) – natychmiast skontaktuj się z odpowiednimi organami.
Przeczytałem wiadomość spamową, ale nie otworzyłem załącznika. Czy mój komputer jest zainfekowany?
Otwarcie/czytanie e-maili nie uruchomi żadnych łańcuchów pobierania/instalacji złośliwego oprogramowania. Systemy są infekowane po otwarciu/kliknięciu złośliwych załączników lub łączy.
Pobrałem i otworzyłem plik załączony do wiadomości spamowej. Czy mój komputer jest zainfekowany?
To, czy twoje urządzenie zostało zainfekowane, zależy od celu otwartego pliku, np. phishingu czy pobrania/instalacji złośliwego oprogramowania. Może mieć na to wpływ również format pliku. Jeśli był to plik wykonywalny (.exe, .run itp.) – najprawdopodobniej tak – system został zainfekowany.
Można by jednak tego uniknąć, gdyby był to dokument (.doc, .xls, .pdf, .one itp.). Te formaty mogą wymagać dodatkowych działań w celu przyspieszenia procesów pobierania/instalacji złośliwego oprogramowania (np. włączenia makropoleceń, kliknięcia osadzonej zawartości itp.).
Czy Combo Cleaner usunie infekcje malware obecne w załącznikach do e-maili?
Tak, Combo Cleaner jest przeznaczony do skanowania komputerów i usuwania wszelkiego rodzaju zagrożeń. Potrafi wykryć i usunąć praktycznie wszystkie znane infekcje złośliwym oprogramowaniem. Należy pamiętać, że ponieważ wyrafinowane malware zwykle ukrywa się głęboko w systemach, konieczne jest wykonanie pełnego skanowania systemu.
▼ Pokaż dyskusję