Jak uniknąć pobrania aplikacji używanych do zostawiania Anatsa
Napisany przez Tomasa Meskauskasa,
Jakim malware jest Anatsa?
Anatsa to nazwa trojana bankowego z funkcjami trojana do zdalnej administracji (RAT). Może on kraść dane uwierzytelniające, zapisywać naciśnięcia klawiszy i przechwytywać ekran (uzyskiwać wszystko, co widać na ekranie ofiary). Odkryliśmy Anatsę podczas sprawdzania aplikacji (dropperów) przesłanych do Google Play.
Anatsa może ukraść dane logowania, takie jak nazwy użytkowników, adresy e-mail, identyfikatory użytkowników, hasła i inne dane uwierzytelniające. Do ich kradzieży wykorzystuje ataki typu overlay (nakłada własne okna na legalne aplikacje). Cyberprzestępcy mogą wykorzystywać skradzione informacje do uzyskiwania dostępu (przechwytywania) poczty e-mail, kont bankowych, mediów społecznościowych i innych kont. To złośliwe oprogramowanie jest najprawdopodobniej wykorzystywane do uzyskiwania dostępu do aplikacji bankowych.
Możliwość zapisywania naciśnięć klawiszy pozwala Anatsie nagrywać dane wprowadzane z klawiatury ekranowej. Oznacza to, że Anatsa może zostać wykorzystany do kradzieży dowolnych informacji wpisanych za pomocą zainfekowanego smartfona. Ta funkcja najprawdopodobniej zostanie wykorzystana do kradzieży danych uwierzytelniających, danych karty kredytowej i innych poufnych informacji.
Dodatkowo Anatsa może uchwycić wszystko, co widać na ekranie ofiary i działać jako RAT. Funkcja RAT może być wykorzystana do eksploracji systemu plików ofiary, robienia zrzutów ekranu i nagrywania dźwięku, uzyskiwania dostępu do listy kontaktów, przeglądania wysłanych i odebranych wiadomości SMS i nie tylko. Zasadniczo Android RAT pozwala swoim operatorom na zdalne sterowanie urządzeniami.
Nazwa | Trojan bankowy Anatsa |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Trojan.Banker.YM), ESET-NOD32 (wariant Android/TrojanDropper.Agent.IVA), Kaspersky (HEUR:Trojan-Banker.AndroidOS.Agent.io), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Urządzenie działa wolno, ustawienia systemu są zmieniane bez zgody użytkownika, pojawiają się podejrzane aplikacje, znacznie wzrasta zużycie danych i baterii, przeglądarki przekierowują na podejrzane strony internetowe, wyświetlane są natrętne reklamy. |
Metody dystrybucji | Google Play (aplikacje udające legalne i przydatne aplikacje). Innymi metodami mogą być zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail, złośliwe reklamy online, socjotechnika, zwodnicze aplikacje, oszukańcze strony internetowe. |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, straty finansowe, skradziona tożsamość. |
Usuwanie malware (Android) | Aby usunąć infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Polecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Ogólne informacje o malware Anatsa
Anatsa to dość potężny trojan bankowy dla systemu Android. Zainfekowanie nim urządzenia może powodować problemy, takie jak utratę pieniędzy, kradzież tożsamości, utratę dostępu do kont osobistych i inne problemy. Więcej przykładów malware na Androida to L3MON, SMSControllo i Fakecalls.
Jak Anatsa dostał się na moje urządzenie?
Odkryliśmy, że Anatsa jest dystrybuowany za pośrednictwem Google Play. Cyberprzestępcy wykorzystują aplikacje typu dropper do rozsyłania tego złośliwego oprogramowania. Droppery Anatsy podszywają się głównie pod skanery kodów QR i PDF (na przykład aplikacja o nazwie Generator kodów QR) oraz aplikacje kryptowalutowe. Wiadomo, że większość z tych aplikacji ma więcej niż kilka opinii, aby wyglądały legalnie.
Pobrane fałszywe aplikacje proszą o zainstalowanie aktualizacji. Po pobraniu „aktualizacji" użytkownik proszony jest o zainstalowanie aplikacji z nieznanych źródeł. Po zakończeniu instalacji Anatsa zaczyna działać i prosi o przyznanie uprawnień do usługi ułatwień dostępu. Warto wspomnieć, że różne droppery/fałszywe aplikacje mogą wykorzystywać inne sposoby infekowania urządzeń z Androidem.
Jak uniknąć instalacji malware?
Przed pobraniem i zainstalowaniem aplikacji (nawet z legalnych platform) zawsze czytaj ich opinie i komentarze pod nimi oraz sprawdzaj ich oceny. Zawsze korzystaj z legalnych źródeł (platform i witryn internetowych) do pobierania aplikacji i plików. Nie używaj zewnętrznych konfiguratorów pobierania i platform, podejrzanych stron i innych tego rodzaju źródeł do pobierania jakichkolwiek aplikacji.
Ignoruj podejrzane wiadomości SMS i nieistotne e-maile otrzymane z nieznanych adresów, które zawierają linki lub załączniki. Nie klikaj reklam pojawiających się na podejrzanych witrynach.
Zrzut ekranu trojana Anatsa przebranego za uzasadnioną aplikację (QR Code Generator - QR Code Creator & QR Maker):
Szybkie menu:
- Introduction
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie z Androidem w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić zużycie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić zużycie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jesgo stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawnienia administratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i wybierz „Historia" w otwartym menu rozwijanym.
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania", wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE", wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć, i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które dostarczają powiadomienia przeglądarki, stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu dostarczania powiadomień. Jednak jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę, może ona ponownie poprosić o pozwolenie. Możesz wybrać, czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o pozwolenie).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która dostarcza powiadomienia przeglądarki, stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację, wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie można ją uruchomić ponownie uruchamiając urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii w różnych aplikacjach:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Konserwacja urządzenia" i stuknij tę opcję.
Stuknij „Bateria" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych różnych aplikacji:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Połączenia" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki, dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aktualizacja oprogramowania" i stuknij tę opcję.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie" — pozwoli to systemowi powiadomić ię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Informacje o telefonie" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Resetuj" i stuknij tę opcję. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" - przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" - przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" - przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane;
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do "Ustawień", przewiń w dół, aż zobaczysz "Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij to.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń", stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora, stuknij je, a następnie stuknij „DEZAKTYWUJ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Jakie są największe problemy, jakie może powodować malware?
Złośliwe oprogramowanie może mieć różne możliwości. W większości przypadków jest przeznaczone do szyfrowania plików, kradzieży poufnych informacji, wydobywania kryptowaluty i (lub) zdalnego kontrolowania zainfekowanego urządzenia.
Jaki jest cel malware Anatsa?
Anatsa może zapisywać naciśnięcia klawiszy (rejestrować dane wprowadzane z klawiatury), przeprowadzać ataki typu overlay w celu kradzieży danych uwierzytelniających, zdalnie sterować zainfekowanym urządzeniem i przechwytywać ekran.
Jak malware Anatsa dostało się do mojego komputera?
Cyberprzestępcy rozpowszechniają Anatsę za pośrednictwem aplikacji (dropperów) w Google Play. Aplikacja używana do dystrybucji Anatsy sama w sobie może nie być złośliwa, ale pobiera malware na urządzenie. Inne sposoby dystrybucji malware to wiadomości SMS, e-maile, niewiarygodne źródła pobierania aplikacji i plików oraz podobne metody.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed malware?
Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie złośliwe oprogramowanie. Ważne jest, aby wiedzieć, że uruchomienie szybkiego skanowania może nie wykryć zaawansowanego malware. Dlatego zaleca się skanowanie potencjalnie zainfekowanych urządzeń przy użyciu opcji pełnego skanowania.
▼ Pokaż dyskusję