Jak rozpoznać takie malware, jak trojan Fakecalls
Napisany przez Tomasa Meskauskasa,
Jakim malware jest Fakecalls?
Fakecalls to nazwa trojana atakującego użytkowników Androida. To malware imituje rozmowy z pracownikami banku (obsługą klienta). Fakecalls jest zamaskowany jako aplikacja bankowa (przynajmniej dwie aplikacje bankowe o nazwach Kookbik Bank i KakaoBank). Cyberprzestępcy mogą używać trojana Fakecalls do wydobywania poufnych informacji.
Szczegółowe informacje o malware Fakecalls
Odkryliśmy, że Fakecalls jest zamaskowany jako aplikacje mobilne co najmniej dwóch popularnych koreańskich banków. Po pobraniu i zainstalowaniu prosi ofiary o pozwolenie na dostęp do kontaktów, mikrofonu i kamery, geolokalizacji i nie tylko. Ten trojan może imitować rozmowy z obsługą klienta, gdy ofiara dzwoni do banku.
Dokładniej, Fakecalls może wyświetlać ekran fałszywego połączenia (z prawidłowym numerem) i łączyć ofiary z cyberprzestępcami stojącymi za tym trojanem. Należy wspomnieć, że jedynym interfejsem, który Fakecalls może naśladować w tej chwili, jest koreański (nie może wyświetlać ekranu połączenia w innych językach).
Fałszywe połączenia mogą odtwarzać nagrany dźwięk podczas rozmowy, aby była bardziej realistyczna. Ponadto, malware może fałszować połączenia przychodzące: pozwala cyberprzestępcom ukryć swój numer i zastąpić go numerem należącym do legalnego banku lub dowolnym innym numerem.
Nazwa | Malware na Androida Fakecalls |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast (Android:Fakecalls-H [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Trojan.Banker.XK), ESET-NOD32 (wariant Android/Spy.Banker.BAD), Kaspersky (HEUR:Trojan-Banker.AndroidOS.Fakecalls.h), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Urządzenie działa wolno, ustawienia systemu są zmieniane bez zgody użytkownika, pojawiają się podejrzane aplikacje, znacznie wzrasta zużycie danych i baterii. |
Metody dystrybucji | Fałszywe aplikacje bankowe (np. Kookbik Bank, KakaoBank) |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, szybkie rozładowywanie baterii, zmniejszona prędkość internetu, straty finansowe, skradziona tożsamość. |
Usuwanie malware (Android) | Aby wyeliminować infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Polecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Więcej informacji o trojanie Fakecalls
Fakecalls może włączyć mikrofon i wysłać nagrany dźwięk do serwera kontrolowanego przez atakujących. Ponadto może transmitować zarówno dźwięk, jak i wideo z zainfekowanego urządzenia z Androidem, odrzucać połączenia przychodzące i usuwać je z historii (w celu blokowania i ukrywania prawdziwych połączeń).
Co więcej, mając uprawnienia wymienione w drugim akapicie, to malware umożliwia cyberprzestępcom wysyłanie list kontaktów i plików z urządzenia na ich serwer. Może również uzyskać dostęp do historii połączeń i wiadomości tekstowych.
Więcej przykładów złośliwego oprogramowania na Androida to SMSSpy, Octo, Escobar.
Jak Fakecalls dostał się na moje urządzenie?
Fakecalls imituje aplikacje mobilne Kookbik Bank i KakaoBank (aplikacji imitowanych może być więcej). Jest prawdopodobne, że cyberprzestępcy rozpowszechniają je za pomocą oszukańczych witryn, zewnętrznych rynków, a nawet przesyłają je do Google Play.
Witryny lub platformy handlowe wykorzystywane do rozpowszechniania fałszywych/złośliwych aplikacji mogą być promowane za pomocą wiadomości tekstowych, podejrzanych reklam, innych podejrzanych stron i w podobny sposób.
Jak uniknąć instalacji malware?
Pobieraj aplikacje z legalnych platform i oficjalnych stron. Przed pobraniem aplikacji przeczytaj recenzje. Nie ufaj aplikacjom promowanym na podejrzanych stronach lub reklamom pojawiającym się na tego typu stronach. Nie udzielaj uprawnień dla podejrzanych aplikacji.
Nie otwieraj linków ani plików w nieistotnych e-mailach wysłanych z podejrzanych adresów e-mail. Pamiętaj, że cyberprzestępcy maskują swoje e-maile jako oficjalne wiadomości od legalnych firm. Chroń swoje urządzenie za pomocą renomowanego oprogramowania antywirusowego. Regularnie aktualizuj zainstalowane oprogramowanie.
Zrzut ekranu trojana Fakecalls przebranego za legalne aplikacje (Kookbik Bank po lewej, KakaoBank po prawej):
Zrzut ekranu Fakecalls udającego ekran rozmowy (interfejs koreański):
Szybkie menu:
- Wprowadzenie
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki z przeglądarki Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie Android w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić wykorzystanie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić wykorzystanie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jego stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawnienia administratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i wybierz „Historia" w otwartym menu rozwijanym.
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania", wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE", wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć, i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które dostarczają powiadomienia przeglądarki, stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu dostarczania powiadomień. Jednak jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę, może ona ponownie poprosić o pozwolenie. Możesz wybrać, czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o pozwolenie).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która dostarcza powiadomienia przeglądarki, stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację, wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie można ją uruchomić ponownie uruchamiając urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii w różnych aplikacjach:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Konserwacja urządzenia" i stuknij tę opcję.
Stuknij „Bateria" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych różnych aplikacji:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Połączenia" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki, dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aktualizacja oprogramowania" i stuknij tę opcję.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie" — pozwoli to systemowi powiadomić ię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Informacje o telefonie" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Resetuj" i stuknij tę opcję. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" - przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" - przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" - przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane.
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do "Ustawień", przewiń w dół, aż zobaczysz "Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij to.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń", stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora, stuknij je, a następnie stuknij „DEZAKTYWUJ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Moje urządzenie jest zainfekowane złośliwym oprogramowaniem. Czy trzena sformatować urządzenie pamięci masowej, aby się go pozbyć?
W większości przypadków formatowanie zainfekowanego urządzenia pamięci masowej nie jest konieczne, aby pozbyć się malware.
Jakie są największe problemy, które może powodować złośliwe oprogramowanie?
Posiadanie urządzenia zainfekowanego malware może powodować problemy, takie jak kradzież tożsamości, straty finansowe, obniżona wydajność urządzenia, dalsze infekcje itp.
Jaki jest cel malware Fakecalls?
To złośliwe oprogramowanie wyświetla fałszywy ekran połączenia, aby imitować wychodzące i przychodzące połączenia obsługi klienta banku. Stojący za nim cyberprzestępcy udają pracowników banku. Mogą wykorzystać to złośliwe oprogramowanie do wydobywania poufnych informacji. Dodatkowo, Fakecalls może uzyskać dostęp do list kontaktów, plików, historii połączeń i nagrywać dźwięk przez mikrofon. Więcej informacji na temat tego trojana można znaleźć w powyższym artykule.
Jak malware przeniknęło do mojego komputera?
Szkodliwe oprogramowanie Fakecalls jest rozpowszechniane podszywając się pod legalną aplikację bankowości mobilnej (np. Kookbik Bank lub KakaoBank). Dość często strojanizowane aplikacje są dystrybuowane za pośrednictwem podejrzanych witryn, zewnętrznych platform handlowych lub Google Play.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed złośliwym oprogramowaniem?
Tak, Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie znane malware. Jeśli urządzenie jest zainfekowane zaawansowanym złośliwym oprogramowaniem, musi zostać przeskanowane przy użyciu opcji pełnego skanowania. Tego rodzaju malware zwykle chowa się głęboko w systemie. Dlatego nie można go wykryć, uruchamiając szybkie skanowanie.
▼ Pokaż dyskusję