Jak uniknąć instalacji takiego malware, jak trojan bankowy Octo
Napisany przez Tomasa Meskauskasa,
Jakim malware jest Octo?
Octo to nazwa malware dla Androida, trojana bankowego atakującego użytkowników Androida. Octo jest dość podobne do innego trojana bankowego o nazwie ExobotCompact, który działał do 2018 roku i atakował instytucje finansowe.
Szczegółowe informacje o trojanie bankowym Octo
Trojan bankowy Octo ma możliwość zdalnego dostępu i wykorzystuje techniki zapobiegające jego wykrywaniu i usuwaniu. Możliwość zdalnego dostępu umożliwia cyberprzestępcom stojącym za Octo dokonywanie oszustw na urządzeniu (w celu inicjowania transakcji z zainfekowanego urządzenia). Nie może się to jednak zdarzyć bez włączenia przez użytkowników usług ułatwień dostępu.
Wiadomo, że Octo może przechwytywać zawartość ekranu w czasie rzeczywistym, przeprowadzać ataki typu overlay na aplikacje bankowe i inne oraz zapisywać naciśnięcia klawiszy. Funkcje te pozwalają atakującym przechwycić wprowadzone dane uwierzytelniające, wzór blokady lub kod PIN używany do odblokowania urządzenia oraz strony internetowe w przeglądarce Chrome. Ponadto pozwalają im zbierać informacje o klikniętych elementach (i przechwytywać wszystkie kliknięcia/stuknięcia wykonane za pomocą urządzenia) oraz kraść kontakty.
Co więcej, malware Octo może odbierać polecenia z serwera C2 w celu blokowania powiadomień push z określonych aplikacji, wyłączania i włączania przechwytywania wiadomości SMS, zatrzymywania trojana, otwierania stron internetowych, wyświetlania powiadomień push, uruchamiania aplikacji, wysyłania wiadomości tekstowych i nie tylko.
Nazwa | Malware bankowe Octo |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), DrWeb (Android.BankBot.Coper.773), ESET-NOD32 (wariant Android/TrojanDropper.Agent.JFX), Kaspersky (HEUR:Trojan-Dropper.AndroidOS.Agent.sm), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Utrata dostępu do kont osobistych (bankowych i innych aplikacji), wysłane wiadomości SMS, zatrzymane powiadomienia push. |
Metody dystrybucji | Złośliwe aplikacje w sklepie Google Play, reklamy online, socjotechnika, złośliwe strony internetowe. |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, ogromne straty danych, straty finansowe, skradziona tożsamość (złośliwe aplikacje mogą nadużywać aplikacji komunikacyjnych). |
Usuwanie malware (Android) | Aby usunąć infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Zalecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Ogólne informacje o trojanie bankowym Octo
Octo to niebezpieczne malware, które zagraża zarówno aplikacjom bankowym, jak i wszystkim innym aplikacjom zainstalowanym na zainfekowanym urządzeniu z Androidem. Może odczytywać zawartość dowolnej aplikacji wyświetlanej na ekranie. Więcej przykładów trojanów bankowych na Androida to Escobar, Xenomorph i Medusa.
Jak Octo dostało się na moje urządzenie?
Trojan bankowy Octo jest dystrybuowany za pośrednictwem złośliwych witryn i aplikacji typu dropper (np. „Fast Cleaner", „Pocket Screencaster") w sklepie Google Play. Ponadto Octo jest dystrybuowane za pomocą fałszywych aktualizacji oprogramowania (np. Google Chrome, Sklepu Play). Octo to bankowość na wynajem, co oznacza, że może być wykorzystywana przez wielu cyberprzestępców prowadzących różne kampanie (przy użyciu różnych metod dystrybucji tego malware).
Jak uniknąć instalacji malware?
Pobieraj oprogramowanie antywirusowe i chroń swoje urządzenie przed atakami wirusów. Nie pobieraj podejrzanych aplikacji (np. aplikacji z małą liczbą recenzji). Zawsze korzystaj z legalnych źródeł do pobierania plików i aplikacji. Przed pobraniem zawsze sprawdzaj aplikacje (czytaj ich recenzje).
Nie otwieraj linków w podejrzanych e-mailach ani SMS-ach. Nie ufaj reklamom i powiadomieniom wyświetlanym przez lub na podejrzanych witrynach.
Administracja trojana bankowego Octo:
Szybkie menu:
- Wprowadzenie
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie z Androidem w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić zużycie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić zużycie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jego stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawnienia administratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i wybierz „Historia" w otwartym menu rozwijanym.
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania", wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE", wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć, i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które dostarczają powiadomienia przeglądarki, stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu dostarczania powiadomień. Jednak jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę, może ona ponownie poprosić o pozwolenie. Możesz wybrać, czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o pozwolenie).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która dostarcza powiadomienia przeglądarki, stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację, wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie można ją uruchomić ponownie uruchamiając urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii w różnych aplikacjach:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Konserwacja urządzenia" i stuknij tę opcję.
Stuknij „Bateria" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych różnych aplikacji:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Połączenia" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki, dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aktualizacja oprogramowania" i stuknij tę opcję.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie" — pozwoli to systemowi powiadomić ię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Informacje o telefonie" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Resetuj" i stuknij tę opcję. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" - przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" - przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" - przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane.
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Zablokuj ekran i zabezpieczenia" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń", stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora, stuknij je, a następnie stuknij „DEZAKTYWUJ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Jakie są największe problemy, które może powodować złośliwe oprogramowanie?
Malware może powodować utratę danych, utratę pieniędzy, kradzież tożsamości, dodatkowe infekcje i inne problemy. Zależy to od typu złośliwej aplikacji.
Jaki jest cel trojana bankowego Octo?
Jest to malware bankowe, które może kraść informacje wykorzystywane do uzyskiwania dostępu do bankowości i innych zainstalowanych aplikacji. Posiada również dodatkowe możliwości (opisane w artykule powyżej).
Jak malware bankowe Octo przeniknęło do mojego komputera?
Wiadomo, że Octo jest dystrybuowane za pośrednictwem złośliwych witryn, aplikacji typu dropper w sklepie Google Play oraz fałszywych aktualizacji oprogramowania. Może go wypożyczyć dowolny cyberprzestępca, co oznacza, że metody jego dystrybucji mogą się różnić.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed złośliwym oprogramowaniem?
Tak, Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie znane złośliwe oprogramowanie. Ta aplikacja zawierała opcje szybkiego i pełnego skanowania. Urządzenia zainfekowane zaawansowanym malware muszą zostać przeskanowane przy użyciu pełnego skanowania. W przeciwnym razie oprogramowanie antywirusowe nie będzie w stanie wykryć złośliwego oprogramowania, które ukrywa się głęboko w systemie.
▼ Pokaż dyskusję