Jak uniknąć zainfekowania urządzenia malware Hydra
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Jakim malware jest Hydra?
Hydra to trojan bankowy na Androida atakujący klientów Commerzbanku, dużego niemieckiego banku. Po pobraniu i otwarciu złośliwej aplikacji żąda ona pewnych uprawnień. Rozpoczyna złośliwe działania po otrzymaniu tych uprawnień. Wiadomo, że cyberprzestępcy wykorzystywali Sklep Google Play do dystrybucji Hydry, podszywając się pod menedżera dokumentów PDF.
Więcej informacji o trojanie Hydra
Hydra prosi o ponad dwadzieścia uprawnień. Jeśli je otrzyma, to złośliwe oprogramowanie może stale działać w tle, monitorować i przechwytywać dane przychodzące i wychodzące, zmieniać ustawienia Wi-Fi, uzyskiwać dostęp do kontaktów, stanu urządzenia i informacji, uzyskiwać dostęp do pamięci zewnętrznej i zmieniać ją oraz wykonywać połączenia telefoniczne. Ponadto może uzyskiwać dostęp i wysyłać wiadomości SMS, instalować aplikacje i wyświetlać okna alertów systemowych.
Dodatkowo Hydra może wyświetlać ekran, ukrywać jego ikonę, kraść jednorazowe hasła i uzyskiwać kod PIN blokady ekranu. Hydra używa szyfrowanej komunikacji TOR i wyłącza Play Protect, aby uniknąć wykrycia.
Trojan Hydra nie jest już dostępny w sklepie Google Play. Został jednak znaleziony w sklepach innych firm, takich jak apkaio[.]com i apkcombo[.]com. Posiadanie urządzenia zainfekowanego Hydrą może powodować problemy, takie jak kradzież tożsamości, straty finansowe, utrata dostępu do kont osobistych, dodatkowe infekcje i inne problemy.
Nazwa | Malware na Androida Hydra |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Trojan.Banker.YM), ESET-NOD32 (wariant Android/TrojanDropper.Agent.IVA), Kaspersky (HEUR:Trojan-Banker.AndroidOS.Bian.h), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Urządzenie działa wolno, ustawienia systemu są zmieniane bez zgody użytkownika, pojawiają się podejrzane aplikacje, znacznie wzrasta zużycie danych i baterii, przeglądarki przekierowują na podejrzane strony internetowe, wyświetlane są natrętne reklamy. |
Metody dystrybucji | Złośliwe reklamy online, socjotechnika, oszukańcze aplikacje, oszukańcze strony internetowe, sklepy innych firm, wiadomości SMS. |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, szybkie rozładowywanie baterii, zmniejszona prędkość internetu, ogromne straty danych, straty finansowe, skradziona tożsamość. |
Usuwanie malware (Android) | Aby wyeliminować infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Polecamyn Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Ogólne informacje o malware bankowym
Większość trojanów bankowych atakuje takie informacje związane z bankowością, jak dane logowania do konta bankowego online, identyfikator użytkownika, dane karty kredytowej, numer konta bankowego itp. Malware dla systemu Android często wykonuje ataki typu overlay w celu kradzieży informacji — wyświetla aktywne okno nad legalną aplikacją.
Więcej przykładów malware na Androida to Exobot, BianLian i Anatsa.
Jak trojan Hydra dostał się na moje urządzenie?
Większość cyberprzestępców wykorzystuje SMS-y, media społecznościowe, sklepy innych firm i posty na forach, aby nakłonić użytkowników do zainstalowania złośliwych aplikacji na ich smartfonach. Wiadomo, że trojan Hydra udawał Commerzbank Security i menedżera dokumentów PDF. Infekuje urządzenia po pobraniu i zainstalowaniu go.
Jak uniknąć instalacji malware?
Nie korzystaj z podejrzanych źródeł do pobierania aplikacji. Zawsze korzystaj z legalnych/oficjalnych sklepów i platform. Przed zainstalowaniem aplikacji przeczytaj jej recenzje. Unikaj instalowania aplikacji, które mają niewiele recenzji lub nie mają ich wcale (lub mają niską ocenę). Nie klikaj linków w podejrzanych wiadomościach SMS lub e-mailach ani nie ufaj reklamom pojawiającym się na podejrzanych stronach.
Regularnie aktualizuj zainstalowane oprogramowanie i system operacyjny. Używaj 2FA (uwierzytelniania dwuskładnikowego), aby zapewnić bezpieczeństwo kont online zamiast tylko nazwy użytkownika i hasła.
Szybkie menu:
- Wprowadzenie
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie z Androidem w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić zużycie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić zużycie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jego stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawnienia administratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania". Wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE". Wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które wyświetlają powiadomienia przeglądarki. Stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu wyświetlania powiadomień. Jednak jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę może ona ponownie poprosić o zgodę. Możesz wybrać, czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o zgodę).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome". Wybierz ją i stuknij opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która wyświetla powiadomienia przeglądarki. Stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox". Wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację. Wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie ją kliknąć, aby ponownie uruchomić urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii przez różne aplikacje:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Konserwacja urządzenia" i stuknij ją.
Stuknij „Baterię" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych przez różne aplikacje:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Połączenia" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki. Dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Aktualizacje oprogramowania" i stuknij ją.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie". Pozwoli to systemowi powiadomić cię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Informacje o telefonie" i stuknij ją.
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Informacje o telefonie" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Resetuj" i stuknij ją. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" – przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" – przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" – przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane.
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń". Stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora. Stuknij je, a następnie stuknij „WYŁĄCZ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Moje urządzenie jest zainfekowane malware Hydra. Czy trzeba sformatować urządzenie pamięci masowej, aby się go pozbyć?
Nie, możesz go usunąć za pomocą oprogramowania antywirusowego. Jednak w niektórych przypadkach wymagane jest przywrócenie ustawień fabrycznych.
Jakie są największe problemy, które może powodować malware?
Może szyfrować dane, spowalniać urządzenie (lub czynić je bezużytecznym), kraść różne poufne informacje, zarządzać plikami i nie tylko. Szkody wyrządzone przez złośliwe oprogramowanie zależą od jego możliwości.
Jaki jest cel malware Hydra?
To malware atakuje klientów Commerzbanku (banku w Niemczech). Może tworzyć nakładki na inne aplikacje (wyświetlać swoje okna w legalnych aplikacjach), uzyskiwać dostęp i wysyłać wiadomości SMS, wykonywać połączenia, kraść jednorazowe hasła, kody PIN blokady ekranu i nie tylko.
Jak trojan Hydra dostał się na moje urządzenie?
Trojan Hydra był dystrybuowany za pośrednictwem sklepu Google Play. Teraz cyberprzestępcy używają sklepów innych firm (takich jak apkaio[.]com i apkcombo[.]com) do ich dystrybucji. Podszywa się on pod menedżera dokumentów PDF i prawdopodobnie innych aplikacji.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed malware?
Tak, Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie znane malware. Należy wspomnieć, że wysokiej klasy złośliwe oprogramowanie może ukrywać się głęboko w systemie. Dlatego nie można go wykryć bez pełnego skanowania systemu.
▼ Pokaż dyskusję