Jak usunąć trojana Triada z urządzenia z Androidem
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Jakim malware jest Triada?
Triada to nazwa trojana atakującego użytkowników Androida. Cyberprzestępcy dystrybuują go za pośrednictwem zmodyfikowanej wersji WhatsApp o nazwie FMWhatsapp (i prawdopodobnie innych aplikacji). Po uruchomieniu aplikacji z ukrytą Triadą trojan zbiera różne informacje o urządzeniu w celu ustanowienia kanału komunikacji i zrzuca dodatkowe ładunki za pośrednictwem zdalnego serwera.
Więcej informacji o Triada
Po uruchomieniu zmodyfikowanej aplikacji WhatsApp (FMWhatsapp), Triada zbiera identyfikator urządzenia, adres MAC, identyfikator subskrybenta i inne informacje (w tym nazwę pakietu aplikacji, który ją wdraża) i wysyła je na zdalny serwer. Następnie zdalny serwer wysyła link, którego Triada używa do pobierania i uruchamiania innych plików.
Wiadomo, że FMWhatsapp służy do pobierania złośliwych plików/innego malware. Przykładowo złośliwe oprogramowanie, które pobiera i uruchamia inne złośliwe moduły, wyświetla reklamy (w tym niewidoczne reklamy działające w tle), rejestruje ofiarę w różnych płatnych subskrypcjach, kradnie dane logowania i inne dane itp.
Należy również wspomnieć, że jednym z uprawnień, o które prosi aplikacja FMWhatsapp, jest dostęp do wiadomości SMS. W ten sposób nie tylko FMWhatsapp, ale także Triada (i inne uruchomione przez nią moduły) mogą uzyskać dostęp do tych wiadomości. Osoby działające w obszarze zagrożeń mogą to wykorzystać do zapisania ofiar do subskrypcji premium (i innych złośliwych celów).
Nazwa | Malware Triada |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast-Mobile (Android:Triada-YQ [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Trojan.Triada.BL), ESET-NOD32 (wariant Android/Triada.JB), Kaspersky (HEUR:Trojan.AndroidOS.Triada.ef), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Urządzenie działa wolno, ustawienia systemowe są zmieniane bez zgody użytkownika, pojawiają się podejrzane aplikacje, znacznie wzrasta zużycie danych i baterii, wyświetlane są natrętne reklamy, jesteś zapisywany do różnych subskrypcji. |
Metody dystrybucji | Zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail, złośliwe reklamy online, socjotechnika, zwodnicze aplikacje, oszukańcze strony internetowe. |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, szybkie rozładowywanie baterii, zmniejszona prędkość internetu, ogromne straty danych, straty finansowe, skradziona tożsamość (złośliwe aplikacje mogą nadużywać aplikacji komunikacyjnych). |
Usuwanie malware (Android) | Aby wyeliminować infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Polecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Ogólne informacje o Triada
Triada to złośliwe oprogramowanie trojańskie ukryte w zmodyfikowanej wersji aplikacji WhatsApp. Przestępcy wykorzystują je do pobierania i uruchamiania innego malware, co pozwala im wykonywać złośliwe działania na zainfekowanych urządzeniach.
Posiadanie urządzenia zainfekowanego Triadą może powodować problemy, takie jak utrata pieniędzy, utrata dostępu do kont internetowych, kradzież tożsamości i inne problemy.
Więcej przykładów malware na Androida to Harly, PINEFLOWER i Dracarys.
Jak Triada dostało się na moje urządzenie?
Triada wykonuje swoje złośliwe działania za pośrednictwem takich aplikacji, jak zmodyfikowana wersja WhatsApp o nazwie FMWhatsapp. Aplikacje te mogą być rozpowszechniane na różne sposoby, na przykład za pośrednictwem legalnych sklepów, takich jak Google Play, sklepy innych firm, sklepy podszywające się pod sklepy oficjalne, zwodnicze strony internetowe itp.
Jak uniknąć instalacji malware?
Unikaj pobierania nieoficjalnych modyfikacji aplikacji. Nie pobieraj też aplikacji ze zwodniczych stron i nieoficjalnych (zewnętrznych) sklepów. Unikaj klikania reklam na podejrzanych witrynach.
Nie otwieraj linków w podejrzanych SMS-ach lub plikach (załącznikach) oraz linków otrzymanych w e-mailach z nieznanych adresów (zwłaszcza, gdy otrzymane e-maile są nieistotne). Zawsze aktualizuj system operacyjny i zainstalowane aplikacje.
Aktualizacja 13. października 2022: Wiadomo, że trojan Triada jest obecnie dystrybuowany za pośrednictwem zmodyfikowanej aplikacji WhatsApp o nazwie YoWhatsApp. Ukryty w zmienionej aplikacji moduł trojana Triada może kraść różne klucze wymagane do działania legalnej aplikacji WhatsApp. Umożliwia to atakującym kradzież kont użytkowników legalnej aplikacji WhatsApp.
Warto wspomnieć, że YoWhatsApp to w pełni działający komunikator. Po instalacji ta aplikacja prosi o pozwolenie na dostęp do wiadomości SMS (tak samo jak legalny komunikator WhatsApp). Jest promowana za pomocą reklam w aplikacji o nazwie Snaptube. Użytkownicy są proszeni o zainstalowanie YoWhatsApp po kliknięciu niektórych reklam w Snaptube.
Szybkie menu:
- Wprowadzenie
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie z Androidem w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić zużycie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić wykorzystanie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jego stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawienia administratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania". Wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE". Wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które wyświetlają powiadomienia przeglądarki. Stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu wyświetlania powiadomień. Jednak, jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę może ona ponownie poprosić o zgodę. Możesz wybrać czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o zgodę).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do sekcji „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome". Wybierz ją i stuknij opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która wyświetla powiadomienia przeglądarki. Stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox". Wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację. Wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie ją kliknąć, aby ponownie uruchomić urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii przez różne aplikacje:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Konserwacja urządzenia" i stuknij ją.
Stuknij „Baterię" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych przez różne aplikacje:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Połączenia" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki. Dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Aktualizacje oprogramowania" i stuknij ją.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie". Pozwoli to systemowi powiadomić cię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Informacje o telefonie" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Resetuj" i stuknij ją. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" – przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" – przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" – przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane.
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń". Stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora. Stuknij je, a następnie stuknij „WYŁĄCZ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Jakie są największe problemy, które może powodować złośliwe oprogramowanie?
To zależy od rodzaju malware. W większości przypadków ofiary tracą pieniądze, nie mogą uzyskać dostępu do kont internetowych, mają skradzione tożsamości lub zaszyfrowane pliki oraz napotykają inne problemy.
Jaki jest cel malware Triada?
Triada to trojan, który pobiera i uruchamia inne malware, umożliwiając cyberprzestępcom wykonywanie złośliwych działań (np. kradzież poufnych informacji, rejestrowanie ofiar w różnych płatnych subskrypcjach).
Jak moje urządzenie zostało zainfekowane malware Triada?
Wiadomo, że Triada jest dystrybuowana za pośrednictwem zmodyfikowanej wersji aplikacji WhatsApp o nazwie FMWhatsapp. Ta zmodyfikowana wersja może być rozpowszechniana za pośrednictwem zewnętrznych sklepów, zwodniczych stron, wiadomości SMS, a nawet legalnych sklepów, takich jak Google Play.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed malware?
Tak, Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie znane złośliwe oprogramowanie. Ważne jest, aby przeprowadzić pełne skanowanie systemu w celu wykrycia i usunięcia zaawansowanego malware. Zwykle tego rodzaju złośliwe oprogramowanie chowa się głęboko w systemie.
▼ Pokaż dyskusję