Nie ufaj fałszywym e-mailom „PayPal - Your Order Is Already Processed"
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Jakim e-mailem jest „PayPal - Your Order Is Already Processed"?
Po sprawdzeniu e-maila „PayPal — Your Order Is Already Processed" stwierdziliśmy, że jest to spam. Ta fałszywa wiadomość jest prezentowana jako powiadomienie od PayPal informujące odbiorcę o pomyślnie zrealizowanym zamówieniu. Ta wiadomość ma na celu nakłonienie użytkowników do zadzwonienia pod podany numer telefonu i wplątanie ich w zawiłe oszustwo.
Należy podkreślić, że te e-maile nie są w żaden sposób powiązane z faktycznym PayPal Holdings, Inc.
Przegląd oszustwa e-mailowego „PayPal - Your Order Is Already Processed"
E-mail o temacie „invoice #867416874178" (może się różnić) informuje odbiorcę, że jego zamówienie zostało odebrane i przetworzone. W wiadomości stwierdza się, że może upłynąć kilka minut, zanim transakcja pojawi się na koncie PayPal odbiorcy.
Fałszywe zamówienie zostało rzekomo złożone na giełdzie Bitcoin za łączną kwotę 849,96. Jeśli odbiorca chce otworzyć spór, ma na to 24 godziny, dzwoniąc pod podany numer. Jak wspomniano na wstępie, ta wiadomość spamowa nie jest powiązana z prawdziwym PayPal Holdings, Inc.
Najczęściej e-maile tego rodzaju działają jako oszustwa związane ze zwrotem pieniędzy. Zwykle po tym, jak użytkownik zadzwoni na numer oszusta, otrzymuje instrukcje, jak umożliwić cyberprzestępcom zdalny dostęp do jego urządzenia (np. za pomocą AnyDesk, TeamViewer, UltraViewer itp.). Fałszywe „wsparcie" twierdzi, że pomoże w procesie zwrotu pieniędzy.
Ofiara jest zwykle proszona o zalogowanie się na konto związane z finansami, takie jak bankowe, usługi przesyłania pieniędzy online (np. PayPal) lub podobne.
Aby zwiększyć oszustwo, przestępcy wykorzystują funkcję programu zdalnego dostępu do przyciemnienia ekranu ofiary i poproszenia jej o wpisanie kwoty zwrotu. Niezależnie od tego, czy użytkownik wpisuje prawidłową sumę, oszuści ogłaszają, że popełnił błąd i przelał za dużo pieniędzy.
To oszustwo jest przeprowadzane, gdy ekran jest zaciemniony albo poprzez przesłanie środków ofiary między kontami, albo poprzez edycję kodu HTML strony banku. W tym drugim przypadku zmienia się tylko numer wyświetlany na koncie, a same środki nie są w żaden sposób naruszone. Wystarczy odświeżenie strony, aby stwierdzić, że konto nie zostało naruszone.
Następnie oszuści błagają użytkownika o zwrot nieistniejącej nadwyżki środków, jednocześnie obwiniając go łzawymi opowieściami o tym, jak „agent wsparcia" zostanie zwolniony ze swojego stanowiska. Cyberprzestępcy proszą o przekazanie nadwyżki przy użyciu trudnych/niemożliwych do wyśledzenia metod, np. ukrytych i wysłanych w niewinnie wyglądających przesyłkach, kryptowalutach, przedpłaconych kuponach, kartach podarunkowych itp. Dzięki temu ofiary nie będą mogły zwrócić swoich środków, a przestępców nie można było ścigać.
Podsumowując, ofiary tego rodzaju oszustwa tracą pieniądze, ponieważ cały proces zwrotu pieniędzy był fałszywy, a żadna kwota nigdy nie została przelana na ich konta.
Warto wspomnieć, że e-maile takie jak „PayPal - Your Order Is Already Processed" mogą działać jako oszustwa phishingowe. Innymi słowy, ofiary mogą zostać nakłonione do ujawnienia prywatnych informacji za pomocą słowa, wpisania ich, gdy oszuści twierdzą, że są niewidoczne, lub wprowadzenia ich do witryn/plików phishingowych itp.).
Cyberprzestępcy mogą sprzedawać lub nadużywać uzyskane informacje. Przykładowo oszuści mogą wykorzystywać skradzione konta związane z finansami do dokonywania nieautoryzowanych transakcji i/lub zakupów online.
Należy wspomnieć, że skutecznie oszukane ofiary są często atakowane wielokrotnie. Ponieważ przedmiotowy e-mail jest zamaskowany jako powiadomienie z systemu PayPal — możliwe, że jej celem są te konta. Wskazuje również, że fałszywego zakupu dokonano na giełdzie Bitcoin – dlatego oszustwo może mieć na celu również kradzież portfeli kryptowalutowych.
Ufając wiadomościom spamowym, takim jak „PayPal - Your Order Is Already Processed" – użytkownicy mogą doświadczyć infekcji systemu, poważnych problemów z prywatnością, strat finansowych, a nawet kradzieży tożsamości.
Jeśli ujawniłeś dane logowania do konta oszustom – zmień hasła do wszystkich potencjalnie zagrożonych kont i niezwłocznie poinformuj o tym ich oficjalne wsparcie. A jeśli ujawnione dane mają inny charakter (np. dane dowodu osobistego, numery kart kredytowych itp.) – niezwłocznie skontaktuj się z odpowiednimi organami.
Jeśli zezwoliłeś cyberprzestępcom na zdalny dostęp do twojego urządzenia, musisz najpierw odłączyć je od internetu (ponieważ twoja zgoda może być dla nich niepotrzebna do ponownego połączenia). Po drugie, odinstaluj oprogramowanie zdalnego dostępu, którego używali oszuści. I na koniec użyj programu antywirusowego, aby wykonać pełne skanowanie systemu i usunąć wszystkie wykryte zagrożenia.
Nazwa | E-mail spamowy „PayPal - Your Order Is Already Processed" |
Typ zagrożenia | Phishing, oszustwo, inżynieria społeczna, oszustwo finansowe |
Fałszywe twierdzenie | Zamówienie odbiorcy zostało pomyślnie przetworzone. |
Przebranie | Powiadomienie z PayPal. |
Numer telefonu oszustów | +1(877)206-7865 |
Objawy | Nieautoryzowane zakupy online, zmienione hasła do kont internetowych, kradzież tożsamości, nielegalny dostęp do komputera. |
Metody dystrybucji | Oszukańcze e-maile, nieuczciwe reklamy pop-up online, techniki zatruwania wyszukiwarek, domeny z błędami pisowni. |
Zniszczenie | Utrata poufnych informacji prywatnych, strata pieniężna, kradzież tożsamości. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Ogólne informacje o kampaniach spamowych
Przeanalizowaliśmy tysiące wiadomości spamowych, a "Windows Defender Advanced Threat Protection", "Your Order Is Processed" i "Norton Order Confirmation" to kilka przykładów fałszywych wiadomości podobnych do „PayPal - Your Order Is Already Processed", a "Funding Commitments To Fight COVID-19", "Blocked (Important) Incoming Messages", "I Paid For Products From Your Store", "YouTube Copyright Infringement Warning" - to tylko niektóre z naszych najnowszych odkryć.
Oprócz różnych oszustw, spam jest również używany do rozsyłania trojanów, ransomware i innego złośliwego oprogramowania. Ze względu na to, jak rozpowszechniona i dobrze zamaskowana może być ta poczta, zdecydowanie zalecamy zachowanie ostrożności w przypadku przychodzących e-maili i wiadomości.
Jak kampanie spamowe infekują komputery?
E-maile spamowe mogą zawierać złośliwe pliki w postaci załączników lub linków do pobrania. Pliki te mogą być plikami wykonywalnymi, archiwami, dokumentami Microsoft Office i PDF, JavaScript itp.
Po wykonaniu, uruchomieniu lub otwarciu zakaźnego pliku inicjowane są procesy pobierania/instalacji malware. Przykładowo dokumenty Microsoft Office infekują systemy, wykonując złośliwe makropolecenia.
Jak uniknąć instalacji malware?
Odradzamy otwieranie załączników/linków znajdujących się w podejrzanych wiadomościach (np. e-mailach, wiadomościach prywatnych/błyskawicznych, SMS-ach i innych wiadomościach), ponieważ mogą one być złośliwe i powodować infekcje systemu. Niezbędne jest używanie wersji pakietu Microsoft Office po 2010 roku, ponieważ mają one tryb „Widoku chronionego", który uniemożliwia automatyczne wykonywanie makropoleceń.
Malware rozsyła się jednak nie tylko za pośrednictwem spamu. Dlatego zalecamy również pobieranie produktów wyłącznie z oficjalnych/zweryfikowanych kanałów oraz aktywację/aktualizację oprogramowania za pomocą legalnych narzędzi. Należy unikać nielegalnych narzędzi aktywacyjnych („pirackich") i aktualizatorów stron trzecich, ponieważ mogą one zawierać malware.
Ponadto należy zachować ostrożność podczas przeglądania sieci, ponieważ oszukańcze/złośliwe treści zwykle wyglądają na autentyczne i nieszkodliwe.
Musimy podkreślić, jak ważne jest zainstalowanie i regularne aktualizowanie niezawodnego programu antywirusowego. Programy bezpieczeństwa muszą być używane do regularnego skanowania systemu oraz usuwania zagrożeń i problemów. Jeśli już otworzyłeś złośliwe załączniki, zalecamy wykonanie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć zainfekowane malware.
Tekst prezentowany w oszukańczej wiadomości e-mail „PayPal - Your Order Is Already Processed":
Subject: invoice #867416874178
PayPal
Invoice ID -PA80-9856-30258974
Hello
We are glad to receive your order. Your Order is already processed.Thank you purchasing with us.
September 22, 2022
Purchase ID: 85269374R
It may take a few moments for this transaction to appear in account.
Order Details:
Your order at Bitcoin Exchange (632548). 849.96
Subtotal 849.96
Payment 849.96
Issue with this transaction?
You have 24 hours from the data of this transaction to open a dispute
+1(877)206-7865
Please do not reply this Email. This mailbox is not monitored and you will not receive a response. For assistance Call +1(877)206-7865
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Szybkie menu:
- Czym jest E-mail spamowy „PayPal - Your Order Is Already Processed"?
- Typy złośliwych wiadomości e-mailowych.
- Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
- Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
Typy złośliwych wiadomości e-mailowych:
E-maile phishingowe
Najczęściej cyberprzestępcy wykorzystują zwodnicze e-maile, aby nakłonić użytkowników internetu do podania swoich poufnych informacji prywatnych, na przykład danych logowania do różnych usług online, kont e-mail lub informacji bankowych online.
Takie ataki nazywane są phishingiem. W ataku phishingowym cyberprzestępcy zwykle wysyłają wiadomość e-mail z logo popularnej usługi (na przykład Microsoft, DHL, Amazon, Netflix), tworzą wrażenie pilności (zły adres wysyłki, nieaktualne hasło itp.) i umieszczają link, który mają nadzieję ich potencjalne ofiary klikną.
Po kliknięciu linku prezentowanego w takiej wiadomości ofiary są przekierowywane na fałszywą stronę internetową, która wygląda identycznie lub bardzo podobnie do oryginalnej. Ofiary są następnie proszone o podanie hasła, danych karty kredytowej lub innych informacji, które zostały skradzione przez cyberprzestępców.
E-maile ze złośliwymi załącznikami
Innym popularnym wektorem ataku jest poczta spamowa ze złośliwymi załącznikami, które infekują komputery użytkowników malware. Złośliwe załączniki zwykle zawierają trojany zdolne do kradzieży haseł, informacji bankowych i innych poufnych informacji.
W przypadku takich ataków głównym celem cyberprzestępców jest nakłonienie potencjalnych ofiar do otwarcia zainfekowanego załącznika do wiadomości e-mail. Aby osiągnąć ten cel, wiadomości e-mail wspominają zwykle o ostatnio otrzymanych fakturach, faksach lub wiadomościach głosowych.
Jeśli potencjalna ofiara wpadnie w pułapkę i otworzy załącznik, jej komputery zostaną zainfekowane, a cyberprzestępcy mogą zebrać wiele poufnych informacji.
Chociaż jest to bardziej skomplikowana metoda kradzieży danych osobowych (filtry spamu i programy antywirusowe zwykle wykrywają takie próby), jeśli cyberprzestępcy będą skuteczni, mogą uzyskać znacznie szerszy wachlarz danych i zbierać informacje przez długi czas.
E-maile wyłudzenia seksualnego
To jest rodzaj phishingu. W takim przypadku użytkownicy otrzymują wiadomość e-mail z informacją, że cyberprzestępca może uzyskać dostęp do kamery internetowej potencjalnej ofiary i ma nagranie wideo przedstawiające masturbację.
Aby pozbyć się wideo, ofiary proszone są o zapłacenie okupu (zwykle przy użyciu Bitcoin lub innej kryptowaluty). Niemniej jednak wszystkie te twierdzenia są fałszywe — użytkownicy, którzy otrzymują takie wiadomości, powinni je zignorować i usunąć.
Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
Chociaż cyberprzestępcy starają się, aby ich wiadomości z przynętą wyglądały na wiarygodne, oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, próbując wykryć e-mail phishingowy:
- Sprawdź adres e-mail nadawcy („od"): Najedź kursorem myszy na adres „od" i sprawdź, czy jest prawidłowy. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, sprawdź, czy adres e-mail to @microsoft.com, a nie coś podejrzanego, takiego jak @m1crosoft.com, @microsoft.com, @account-security-noreply.com itp.
- Sprawdź ogólne powitania: Jeśli powitanie w wiadomości brzmi „Szanowny użytkowniku", „Szanowny @twojamail.com", „Szanowny drogi kliencie", powinno to wzbudzić podejrzliwość. Najczęściej firmy zwracają się do ciebie po imieniu. Brak tych informacji może sygnalizować próbę phishingu.
- Sprawdź linki w wiadomości e-mail: Umieść wskaźnik myszy nad linkiem przedstawionym w e-mailu. Jeśli link wydaje się podejrzany, nie klikaj go. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, a link w wiadomości wskazuje, że prowadzi do adresu firebasestorage.googleapis.com/v0... nie powinieneś mu ufać. Najlepiej nie klikać żadnych linków w e-mailach, a najpierw odwiedzić witrynę firmy, która wysłała ci wiadomość.
- Nie ufaj ślepo załącznikom wiadomości e-mail: Najczęściej legalne firmy proszą cię o zalogowanie się na ich stronie internetowej i przejrzenie znajdujących się tam dokumentów. Jeśli otrzymałeś wiadomość e-mail z załącznikiem, dobrym pomysłem jest przeskanowanie jej programem antywirusowym. Zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail są powszechnym wektorem ataku wykorzystywanym przez cyberprzestępców.
Aby zminimalizować ryzyko otwarcia phishingu i złośliwych wiadomości e-mail, zalecamy użycie Combo Cleaner.
Przykład spamowej wiadomości e-mail:
Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
- Jeśli kliknąłeś link w wiadomości phishingowej i wprowadziłeś hasło - pamiętaj o jak najszybszej zmianie hasła. Zwykle cyberprzestępcy zbierają skradzione dane uwierzytelniające, a następnie sprzedają je innym grupom, które wykorzystują je do złośliwych celów. Jeśli zmienisz hasło w odpowiednim czasie, istnieje szansa, że przestępcy nie będą mieli wystarczająco dużo czasu, aby wyrządzić jakiekolwiek szkody.
- Jeśli podałeś dane swojej karty kredytowej - jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i wyjaśnij sytuację. Istnieje duża szansa, że będziesz musiał anulować zagrożoną kartę kredytową i uzyskać nową.
- Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki kradzieży tożsamości - powinieneś natychmiast skontaktować się z Federalną Komisją Handlu. Ta instytucja zbierze informacje o twojej sytuacji i stworzy osobisty plan naprawczy.
- Jeśli otworzyłeś złośliwy załącznik - twój komputer jest prawdopodobnie zainfekowany i powinieneś go przeskanować za pomocą renomowanej aplikacji antywirusowej. W tym celu zalecamy użycie Combo Cleaner.
- Pomóż innym użytkownikom internetu - zgłaszaj e-maile phishingowe do Roboczej Grupy Antyphishingowej, Centrum Skarg Przestępczości Internetowej, Narodowego Centrum Informacji o Przestępstwach Finansowych i Departamentu Sprawiedliwości USA.
Często zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego otrzymałem ten e-mail?
Cyberprzestępcy rozpowszechniają te e-maile w operacjach na masową skalę. Dlatego też tysiące użytkowników otrzymują identyczne wiadomości.
Podałem swoje dane osobowe, gdy zostałem oszukany przez ten e-mail ze spamem. Co powinienem zrobić?
Jeśli podałeś dane logowania – natychmiast zmień hasła do wszystkich potencjalnie narażonych kont i poinformuj o tym ich oficjalne wsparcie. A jeśli ujawniłeś inne prywatne dane (np. dane dowodu osobistego, numery kart kredytowych itp.) – niezwłocznie skontaktuj się z odpowiednimi władzami.
Zezwoliłem cyberprzestępcom na zdalny dostęp do mojego komputera. Co mam zrobić?
Jeśli zezwoliłeś cyberprzestępcom na zdalny dostęp do twojego komputera, musisz natychmiast odłączyć go od internetu. Następnie usuń oprogramowanie zdalnego dostępu używane przez przestępców (np. TeamViewer, UltraViewer, AnyDesk itp.). Ponieważ oszuści mogli potajemnie zainfekować twoje urządzenie, uruchom pełne skanowanie systemu za pomocą programu antywirusowego i użyj go do usunięcia wszystkich zagrożeń.
Przeczytałem e-mail ze spamem, ale nie otworzyłem załącznika. Czy mój komputer jest zainfekowany?
Nie, samo przeczytanie e-maila spamowego nie wystarczy, aby uruchomić jakiekolwiek procesy infekcji systemu. Łańcuchy te są szybko uruchamiane, gdy załączniki lub łącza znalezione w poczcie spamowej są otwierane/kliknięte.
Pobrałem i otworzyłem plik dołączony do spamu. Czy mój komputer jest zainfekowany?
To, czy wystąpiła infekcja, może zależeć od formatu otwartego pliku. Jeśli był to plik wykonywalny (.exe, .run itp.) – najprawdopodobniej tak – twoje urządzenie zostało zainfekowane. Jednak formaty dokumentów (.doc, .xls, .pdf itp.) mogą wymagać dodatkowej interakcji użytkownika (np. włączenia makropoleceń), aby rozpocząć pobieranie/instalowanie malware.
Czy Combo Cleaner usunie infekcje malware obecne w załącznikach wiadomości e-mail?
Tak, Combo Cleaner jest przeznaczony do wykrywania i usuwania zagrożeń. Może usunąć prawie wszystkie znane infekcje złośliwym oprogramowaniem. Ponieważ jednak zaawansowane złośliwe programy mają tendencję do ukrywania się głęboko w systemach, do ich wykrycia niezbędne jest wykonanie pełnego skanowania systemu.
▼ Pokaż dyskusję