Uniknij zostania oszukanym przez fałszywe e-maile „Your Order Is Processed"
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Czym jest oszustwo e-mailowe „Your Order Is Processed"?
Po przeanalizowaniu dwóch e-maili „Your Order Is Processed" ustaliliśmy, że są one spamem. Zawierają podobne twierdzenia, że odbiorca kupił drogi przedmiot od znanego sprzedawcy. Celem jest nakłonienie odbiorcy do zadzwonienia pod podany numer telefonu w celu anulowania zakupu – i oszukanie go w ten sposób.
Zwróć uwagę, że oprócz dwóch zbadanych przez nas mogą istnieć inne warianty tej wiadomości spamowej. Należy podkreślić, że e-maile „Your Order Is Processed" są fałszywe, a wymienione w nich legalne podmioty (np. Walmart, Target, PayPal itp.) nie są powiązane z oszustwem.
Przegląd oszustwa e-mailowego „Your Order Is Processed"
Wiadomości e-mail z tematami „Walmart | Your payment to Walmart for Invoice MKJIOUT564FC5" i „Paypal | Your payment to Target for Invoice FUFU7NXABRLO" (temat może się różnić) informują ofiary, że ich płatność została przetworzona.
Podobno kupowane przedmioty są drogie – są to np. smartfony, lodówki itp. Jest to świadoma decyzja ze strony oszustów, ponieważ kosztowny zakup prawdopodobnie nie zostanie zapomniany, a groźba utraty dużej sumy pieniędzy prawdopodobnie zaalarmuje odbiorców.
Te wiadomości ze spamem wydają się stosunkowo uzasadnione, a do jednej z badanych wiadomości dołączona była nawet fałszywa faktura. Żaden z dostawców bezpieczeństwa w VirusTotal nie wykrył tego pliku jako złośliwego. Możliwe więc, że jego umieszczenie w e-mailu miało na celu dodanie kolejnej warstwy do stworzenia wrażenia bycia uzasadnioną wiadomością.
Wiadomości e-mail „Your Order Is Processed" zawierają numery telefonów, pod które odbiorcy mają zadzwonić, jeśli mają jakiekolwiek pytania dotyczące fałszywego zamówienia. Jak wspomniano we wstępie, ta wiadomość jest fałszywa, a dzwoniąc na „linie wsparcia" użytkownicy wpadną w pułapkę oszustów.
Najprawdopodobniej ten program będzie działał jako oszustwo dotyczące zwrotu pieniędzy. Model ten wymaga od ofiary umożliwienia cyberprzestępcom (podszywającym się pod obsługę klienta, pracowników działu rozliczeń, techników itp.) zdalnego dostępu do ich urządzenia.
Po nawiązaniu połączenia oszust zwykle prosi odbiorcę o zalogowanie się na swoje internetowe konto bankowe. Niektóre oprogramowanie do zdalnego dostępu umożliwia stronie łączącej się przyciemnienie ekranu urządzenia, do którego uzyskuje się dostęp. Korzystając z tej funkcji cyberprzestępcy mogą działać bez oglądania przez ofiarę ich działań.
Oszuści mogą edytować kod HTML strony konta bankowego, aby wyświetlać inny numer lub przesyłać środki (np. z czeków do oszczędności), tworząc w ten sposób wrażenie, że płatność została już pobrana z konta. Pamiętaj, że żadna z tych czynności nie usuwa środków.
Ofiara jest następnie proszona o samodzielne wprowadzenie kwoty zwrotu, gdy ekran jest wygaszony. W międzyczasie przestępcy stwarzają wrażenie (manipulując HTML lub przesyłając środki na kontach), że zwracana jest znacznie większa suma. Cyberprzestępcy żądają zwrotu nieistniejącego nadmiaru (często towarzyszą temu błagania i łkające historie o oszustach „tracących pracę", jeśli błąd nie zostanie naprawiony).
Ponieważ cały proces zwrotu jest fałszywy, żadna kwota nigdy nie została pobrana ani zwrócona. Dlatego też, zwracając „nadmiar pieniędzy" – ofiary zasadniczo wysyłają oszustom własne środki. „Proces zwrotu" obejmuje zwykle trudne/niemożliwe do wyśledzenia metody, takie jak gotówka ukryta w niewinnie wyglądających i wysłanych paczkach, kryptowaluty, karty podarunkowe, przedpłacone kupony lub podobne.
Możliwe jest jednak, że oszustwo e-mail „Twoje zamówienie jest przetwarzane" działa przy użyciu innego modelu. Może to być na przykład oszustwa phishingowego, które zachęca ofiary do ujawnienia danych osobowych lub danych związanych z finansami przez telefon lub wprowadzenia ich na fałszywej witrynie. Strony phishingowe są zaprojektowane do rejestrowania podanych im danych i zwykle są zamaskowane jako strony logowania banków internetowych, wiadomości e-mail, witryny e-commerce itp.
Należy wspomnieć, że skutecznie oszukane ofiary są często wielokrotnie atakowane. Ufając takim e-mailom, jak „Your Order Is Processed", użytkownicy mogą doświadczyć infekcji systemu, utraty danych, poważnych problemów z prywatnością, strat finansowych, a nawet kradzieży tożsamości.
Jeśli ujawniłeś już dane logowania oszustom – zmień hasła do wszystkich potencjalnie skompromitowanych kont i natychmiast poinformuj ich oficjalne wsparcie. A jeśli podałeś inne prywatne informacje (np. dane dowodu osobistego, numery kart kredytowych itp.) – natychmiast skontaktuj się z odpowiednimi władzami.
Jeśli zezwoliłeś oszustom na zdalny dostęp do swojego urządzenia, musisz najpierw odłączyć je od internetu. Następnie odinstaluj oprogramowanie dostępu zdalnego używane przez cyberprzestępców (np. TeamViewer, UltraViewer, AnyDesk itp.), ponieważ mogą oni nie potrzebować twojej zgody, aby ponownie się połączyć. Na koniec użyj oprogramowania antywirusowego, aby wykonać pełne skanowanie systemu i usunąć wszystkie obecne zagrożenia.
Nazwa | E-mail spamowy „Your Order Is Processed" |
Typ zagrożenia | Phishing, oszustwo, inżynieria społeczna, oszustwo finansowe |
Fałszywe twierdzenie | Odbiorca dokonał drogiego zakupu; w przypadku jakichkolwiek pytań w tej sprawie należy zadzwonić pod podany numer telefonu. |
Przebranie | Walmart, Target, PayPal, etc. |
Numer(y) telefonu wsparcia technicznego oszustów | (423) 435-0346, (773) 672-3213 |
Objawy | Nieautoryzowane zakupy online, zmienione hasła do kont internetowych, kradzież tożsamości, nielegalny dostęp do komputera |
Metody dystrybucji | Zwodnicze e-maile, nieuczciwe reklamy pop-up online, techniki zatruwania wyszukiwarek, domeny z błędami pisowni. |
Zniszczenie | Utrata wrażliwych informacji prywatnych, strata pieniężna, kradzież tożsamości. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Przykłady kampanii spamowych
Przeanalizowaliśmy tysiące wiadomości spamowych, a "oszustwo e-mailowe Norton LifeLock" działa podobnie do "Your Order Is Processed" i "You Have 3 Encrypted Documents", "2022 FIFA Lottery Award", "Due Payment-Invoice", "Norton - Your Computer Could Be At Risk" - to niektóre z naszych najnowszych znalezisk w postaci oszukańczych e-maili.
Te wiadomości mogą nosić różne przebrania, od fałszywych faktur po fałszywe powiadomienia o problemach z kontem e-mail. Oprócz różnych oszustw, wiadomości spamowe są wykorzystywane do rozsyłania trojanów, ransomware i innego malware. Ze względu na powszechność tej poczty zdecydowanie zalecamy ostrożność w przypadku przychodzących e-maili i wiadomości.
Jak kampanie spamowe infekują komputery?
Wiadomości spamowe mogą zawierać zainfekowane pliki jako załączniki lub linki do pobrania. Pliki te mogą być archiwami (ZIP, RAR itp.), plikami wykonywalnymi (.exe, .run itp.), dokumentami PDF i Microsoft Office, JavaScript itd.
Kiedy złośliwy plik jest wykonywany, uruchamiany lub w inny sposób otwierany — uruchamiany jest proces infekcji. Przykładowo, dokumenty Microsoft Office infekują urządzenia wykonując złośliwe makropolecenia.
Jak uniknąć instalacji malware?
Odradzamy otwieranie załączników i linków znalezionych w podejrzanych/nieistotnych e-mailach i wiadomościach, ponieważ może to spowodować infekcję systemu. Równie ważne jest używanie wersji pakietu Microsoft Office wydanych po 2010 roku, ponieważ mają one tryb „Widoku chronionego", który zapobiega automatycznemu wykonywaniu makropoleceń.
Oprócz spamu, złośliwe oprogramowanie rozsyła się również za pośrednictwem podejrzanych źródeł pobierania, nielegalnych narzędzi aktywacyjnych („pirackich"), fałszywych aktualizacji i oszustw internetowych. Dlatego zalecamy pobieranie produktów wyłącznie z oficjalnych i zweryfikowanych kanałów. Ponadto wszystkie programy muszą być aktywowane i aktualizowane za pomocą funkcji/narzędzi zapewnionych przez legalnych programistów.
Innym zaleceniem jest zachowanie czujności podczas przeglądania sieci, ponieważ oszukańcze i złośliwe treści wydają się zwykle zwyczajne i nieszkodliwe.
Musimy podkreślić, jak ważne jest posiadanie zainstalowanego i regularnie aktualizowanego renomowanego programu antywirusowego. To oprogramowanie musi być używane do uruchamiania regularnych skanów systemu i usuwania wykrytych zagrożeń. Jeśli już otworzyłeś złośliwe załączniki, zalecamy przeprowadzenie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć obecne malware.
Wygląd wariantu oszustwa e-mailowego „Your Order Is Processed" (GIF):
Tekst prezentowany w tym wariancie wiadomości e-mail:
Subject: Walmart | Your payment to Walmart for Invoice MKJIOUT564FC5
INVOICE MKJIOUT564FC5 DETAILS
WalmartDUE 09/02/2022
$771.51
Print or save
Powered by QuickBooks
Congratulations! Your order at Walmart is processed. You can track your order status at your Walmart Account online. You may call (423) 435-0346 if you have any queries regarding your order.
You Bought: Samsung 580 L Inverter Frost-Free French Door Side-by-Side Refrigerator (RF57A5032S9/TL, Refined Inox, Convertible)
Paid on IP Address: 67.42.242.176 - (Cedar Rapids, Iowa)
Paid on: September 02, 2022
Amount: $771.51
Free 2-Days Shipping
Estimated Arrival Date: September 4, 2022
Regards,
Walmart Customer Service
Phone: (423) 435-0346
Bill to
WALMART CUSTOMER ID : XCV4FGBH7UT6N
Terms
Due on receipt
09/02/2022
Services
$771.51
580 L Inverter Frost-Free French Door Side-by-Side Refrigerator
1 X $771.51
Balance due $771.51
Transaction Id: #WEDFGNB764VC6
Amount of $771.51 has been processed Successfully on your Cheking account.
If you have any questions call our support helpline at +1 (423) 435-0346
Print or save
Walmart
(423) 435-0346
notification@walmart-billings.com
www.walmart-billings.com
If you receive an email that seems fraudulent, please check with the business owner before paying.
© Intuit, Inc. All rights reserved.
Privacy | Security | Terms of Service
Zrzut ekranu załącznika dystrybuowanego przez ten wariant oszustwa e-mailowego spam „Your Order Is Processed":
Zrzut ekranu kolejnego wariantu e-maila spamowego „Your Order Is Processed":
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Szybkie menu:
- Czym jest E-mail spamowy „Your Order Is Processed"?
- Typy złośliwych wiadomości e-mailowych.
- Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
- Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
Typy złośliwych wiadomości e-mailowych:
E-maile phishingowe
Najczęściej cyberprzestępcy wykorzystują zwodnicze e-maile, aby nakłonić użytkowników internetu do podania swoich poufnych informacji prywatnych, na przykład danych logowania do różnych usług online, kont e-mail lub informacji bankowych online.
Takie ataki nazywane są phishingiem. W ataku phishingowym cyberprzestępcy zwykle wysyłają wiadomość e-mail z logo popularnej usługi (na przykład Microsoft, DHL, Amazon, Netflix), tworzą wrażenie pilności (zły adres wysyłki, nieaktualne hasło itp.) i umieszczają link, który mają nadzieję ich potencjalne ofiary klikną.
Po kliknięciu linku prezentowanego w takiej wiadomości ofiary są przekierowywane na fałszywą stronę internetową, która wygląda identycznie lub bardzo podobnie do oryginalnej. Ofiary są następnie proszone o podanie hasła, danych karty kredytowej lub innych informacji, które zostały skradzione przez cyberprzestępców.
E-maile ze złośliwymi załącznikami
Innym popularnym wektorem ataku jest poczta spamowa ze złośliwymi załącznikami, które infekują komputery użytkowników malware. Złośliwe załączniki zwykle zawierają trojany zdolne do kradzieży haseł, informacji bankowych i innych poufnych informacji.
W przypadku takich ataków głównym celem cyberprzestępców jest nakłonienie potencjalnych ofiar do otwarcia zainfekowanego załącznika do wiadomości e-mail. Aby osiągnąć ten cel, wiadomości e-mail wspominają zwykle o ostatnio otrzymanych fakturach, faksach lub wiadomościach głosowych.
Jeśli potencjalna ofiara wpadnie w pułapkę i otworzy załącznik, jej komputery zostaną zainfekowane, a cyberprzestępcy mogą zebrać wiele poufnych informacji.
Chociaż jest to bardziej skomplikowana metoda kradzieży danych osobowych (filtry spamu i programy antywirusowe zwykle wykrywają takie próby), jeśli cyberprzestępcy będą skuteczni, mogą uzyskać znacznie szerszy wachlarz danych i zbierać informacje przez długi czas.
E-maile wyłudzenia seksualnego
To jest rodzaj phishingu. W takim przypadku użytkownicy otrzymują wiadomość e-mail z informacją, że cyberprzestępca może uzyskać dostęp do kamery internetowej potencjalnej ofiary i ma nagranie wideo przedstawiające masturbację.
Aby pozbyć się wideo, ofiary proszone są o zapłacenie okupu (zwykle przy użyciu Bitcoin lub innej kryptowaluty). Niemniej jednak wszystkie te twierdzenia są fałszywe — użytkownicy, którzy otrzymują takie wiadomości, powinni je zignorować i usunąć.
Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
Chociaż cyberprzestępcy starają się, aby ich wiadomości z przynętą wyglądały na wiarygodne, oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, próbując wykryć e-mail phishingowy:
- Sprawdź adres e-mail nadawcy („od"): Najedź kursorem myszy na adres „od" i sprawdź, czy jest prawidłowy. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, sprawdź, czy adres e-mail to @microsoft.com, a nie coś podejrzanego, takiego jak @m1crosoft.com, @microsoft.com, @account-security-noreply.com itp.
- Sprawdź ogólne powitania: Jeśli powitanie w wiadomości brzmi „Szanowny użytkowniku", „Szanowny @twojamail.com", „Szanowny drogi kliencie", powinno to wzbudzić podejrzliwość. Najczęściej firmy zwracają się do ciebie po imieniu. Brak tych informacji może sygnalizować próbę phishingu.
- Sprawdź linki w wiadomości e-mail: Umieść wskaźnik myszy nad linkiem przedstawionym w e-mailu. Jeśli link wydaje się podejrzany, nie klikaj go. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, a link w wiadomości wskazuje, że prowadzi do adresu firebasestorage.googleapis.com/v0... nie powinieneś mu ufać. Najlepiej nie klikać żadnych linków w e-mailach, a najpierw odwiedzić witrynę firmy, która wysłała ci wiadomość.
- Nie ufaj ślepo załącznikom wiadomości e-mail: Najczęściej legalne firmy proszą cię o zalogowanie się na ich stronie internetowej i przejrzenie znajdujących się tam dokumentów. Jeśli otrzymałeś wiadomość e-mail z załącznikiem, dobrym pomysłem jest przeskanowanie jej programem antywirusowym. Zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail są powszechnym wektorem ataku wykorzystywanym przez cyberprzestępców.
Aby zminimalizować ryzyko otwarcia phishingu i złośliwych wiadomości e-mail, zalecamy użycie Combo Cleaner.
Przykład spamowej wiadomości e-mail:
Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
- Jeśli kliknąłeś link w wiadomości phishingowej i wprowadziłeś hasło - pamiętaj o jak najszybszej zmianie hasła. Zwykle cyberprzestępcy zbierają skradzione dane uwierzytelniające, a następnie sprzedają je innym grupom, które wykorzystują je do złośliwych celów. Jeśli zmienisz hasło w odpowiednim czasie, istnieje szansa, że przestępcy nie będą mieli wystarczająco dużo czasu, aby wyrządzić jakiekolwiek szkody.
- Jeśli podałeś dane swojej karty kredytowej - jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i wyjaśnij sytuację. Istnieje duża szansa, że będziesz musiał anulować zagrożoną kartę kredytową i uzyskać nową.
- Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki kradzieży tożsamości - powinieneś natychmiast skontaktować się z Federalną Komisją Handlu. Ta instytucja zbierze informacje o twojej sytuacji i stworzy osobisty plan naprawczy.
- Jeśli otworzyłeś złośliwy załącznik - twój komputer jest prawdopodobnie zainfekowany i powinieneś go przeskanować za pomocą renomowanej aplikacji antywirusowej. W tym celu zalecamy użycie Combo Cleaner.
- Pomóż innym użytkownikom internetu - zgłaszaj e-maile phishingowe do Roboczej Grupy Antyphishingowej, Centrum Skarg Przestępczości Internetowej, Narodowego Centrum Informacji o Przestępstwach Finansowych i Departamentu Sprawiedliwości USA.
Często zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego otrzymałem ten e-mail?
Cyberprzestępcy rozpowszechniają tysiące wiadomości spamowych, mając nadzieję, że przynajmniej część odbiorców nabierze się na ich oszustwa. Ten e-mail nie jest osobisty.
Podałem moje dane osobowe, gdy zostałem oszukany przez ten e-mail ze spamem. Co mam zrobić?
Jeśli podane informacje były danymi logowania – natychmiast zmień hasła wszystkich potencjalnie narażonych kont i poinformuj ich oficjalne wsparcie. A jeśli ujawnione dane miały inny charakter osobowy (np. dane dowodu osobistego, numery kart kredytowych itp.) – natychmiast skontaktuj się z odpowiednimi organami.
Zezwoliłem cyberprzestępcom na zdalny dostęp do mojego komputera. Co mam zrobić?
Jeśli pozwoliłeś cyberprzestępcom na zdalny dostęp do swojego urządzenia, musisz najpierw odłączyć je od internetu. Po drugie, usuń oprogramowanie dostępu zdalnego używane przez przestępców (np. TeamViewer, UltraViewer, AnyDesk itp.). Na koniec uruchom pełne skanowanie systemu za pomocą antywirusa i usuń wykryte zagrożenia.
Przeczytałem e-mail ze spamem, ale nie otworzyłem załącznika. Czy mój komputer jest zainfekowany?
Nie, samo otwarcie e-maila nie zainicjuje żadnych procesów infekcji systemu. Pobieranie/instalacja złośliwego oprogramowania odbywa się przez złośliwe pliki dystrybuowane za pośrednictwem tej poczty. Dlatego też, gdy załączniki lub linki znalezione w wiadomościach spamowych zostaną otwarte/kliknięte – rozpoczyna się proces infekcji.
Pobrałem i otworzyłem plik załączony do wiadomości spamowej. Czy mój komputer jest zainfekowany?
To, czy doszło do infekcji, zależy od przeznaczenia pliku, a jego format również może mieć na niego wpływ. Infekcje mogą być powodowane tylko przez pliki zaprojektowane do tego celu. Jeśli otwarty plik był plikiem wykonywalnym (.exe, .run itp.) – najprawdopodobniej tak – twój system został zainfekowany. Jednak złośliwe dokumenty (.doc, .xls, .pdf itp.) mogą wymagać dodatkowej interakcji użytkownika (np. włączenia makropoleceń), aby rozpocząć pobieranie/instalowanie malware.
Czy Combo Cleaner usunie infekcje malware obecne w załącznikach e-mail?
Tak, Combo Cleaner jest w stanie wykryć i usunąć praktycznie wszystkie znane infekcje malware. Należy podkreślić, że uruchomienie pełnego skanowania systemu ma kluczowe znaczenie, ponieważ wyrafinowane złośliwe oprogramowanie zwykle ukrywa się głęboko w systemie.
▼ Pokaż dyskusję