Uniknij utraty swojego konta e-mail poprzez e-mail phishingowy „Mail Delivery Failed"
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Jakim e-mailem jest „Mail Delivery Failed"?
Nasza kontrola e-maila „Mail Delivery Failed" wykazała, że jest to spam działający jako oszustwo phishingowe. Ta wiadomość ma na celu wydobycie danych logowania do kont e-mail odbiorców poprzez fałszywe twierdzenia dotyczące wiadomości, które nie dotarły do skrzynki odbiorczej.
Przegląd oszustwa e-mailowego „Mail Delivery Failed"
Oszukańczy e-mail o temacie „NOTIFICATION - MailBox Expire - [adres_e-mail_odbriocy]" (może się różnić) informuje, że z powodu niewystarczającej ilości miejsca w skrzynce odbiorczej cztery wiadomości nie zostały dostarczone. W związku z tym przydział e-maili musi zostać zaktualizowany, aby oczekujące wiadomości mogły dotrzeć do skrzynki odbiorczej. Wiadomość spamowa zawiera tabelę z listą fałszywych wiadomośco, które zawierają ważne tematy, mające na celu zwabienie odbiorcy do zlekceważenia wszelkich podejrzeń, jakie może mieć.
Kiedy kliknęliśmy link „Deliver All Messages" przedstawiony w tym e-mailu, przekierowywał nas do martwej strony internetowej. Pierwotnym zamiarem było wyraźne nakłonienie odbiorców do odwiedzenia strony phishingowej, najprawdopodobniej udającej stronę logowania do konta e-mail. Pamiętaj, że może to zostać naprawione w przyszłych kampaniach „Mail Delivery Failed".
Witryny phishingowe mają na celu zapisywanie wprowadzanych do nich informacji. Uzyskując dane logowania do konta e-mail (tj. adresy kont e-mail i odpowiadające im hasła), cyberprzestępcy mogą zrobić więcej niż tylko ukraść ujawnione konta pocztowe. Wiadomości e-mail służą do zapisywania innych treści, a oszuści mogą również je przejąć.
Aby to rozwinąć, przestępcy mogą kraść tożsamość właścicieli kont społecznościowych (np. poczty e-mail, sieci/mediów społecznościowych, komunikatorów, forów itp.) i wykorzystywać je do proszenia kontaktów/znajomych o pożyczki, promowania oszustw lub rozsyłania malware poprzez udostępnianie złośliwych linków/plików. Konta związane z finansami (np. bankowości internetowej, handlu elektronicznego, portfeli cyfrowych itp.) mogą być wykorzystywane do dokonywania nieautoryzowanych transakcji i/lub zakupów online.
Podsumowując, ufając takiemu e-mailowi, jak „Mail Delivery Failed" – użytkownicy mogą doświadczyć infekcji systemu, poważnych problemów z prywatnością, strat finansowych, a nawet kradzieży tożsamości.
Jeśli już ujawniłeś dane logowania do konta oszustom – natychmiast zmień hasła do wszystkich kont, które mogły zostać ujawnione i skontaktuj się z ich oficjalnym wsparciem.
Nazwa | E-mail phishingowy „Mail Delivery Failed" |
Typ zagrożenia | Phishing, oszustwo, inżynieria społeczna, oszustwo finansowe |
Fałszywe twierdzenie | Cztery wiadomości nie dotarły do skrzynki odbiorczej odbiorcy. |
Objawy | Nieautoryzowane zakupy online, zmienione hasła do kont internetowych, kradzież tożsamości, nielegalny dostęp do komputera. |
Metody dystrybucji | Oszukańcze e-maile, nieuczciwe reklamy pop-up online, techniki zatruwania wyszukiwarek, domeny z błędami pisowni. |
Zniszczenie | Utrata poufnych informacji prywatnych, strata pieniężna, kradzież tożsamości. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Przykłady phishingowych kampanii spamowych
Sprawdziliśmy tysiące e-maili spamowych, a "Send Us Your Company Updated Bank Info", "Update Your Email Account", "Your Account Is Set To Close" i "Your Account Failed To Update" to tylko niektóre przykłady tych używanych do phishingu.
Wiadomości te mogą mieć różne przebrania i wykorzystywać różne taktyki w celu zdobycia i nadużycia zaufania użytkowników. Zwodnicze e-maile są wykorzystywane do ułatwiania różnych oszustw, a nawet do dystrybucji trojanów, ransomware i innego malware.
Jak kampanie spamowe infekują komputery?
E-maile spamowe mogą zawierać zainfekowane pliki jako załączniki i linki do pobrania. Tymi plikami mogą być dokumenty Microsoft Office i PDF, archiwa (ZIP, RAR itp.), pliki wykonywalne (.exe, .run itp.), JavaScript itd.
Kiedy złośliwy plik jest wykonywany, uruchamiany lub otwierany w inny sposób – uruchamiany jest proces infekcji (tj. pobierania/instalowania złośliwego oprogramowania). Przykładowo dokumenty Microsoft Office infekują systemy, wykonując złośliwe makropolecenia.
Jak uniknąć instalacji malware?
Zdecydowanie zalecamy ostrożność w przypadku przychodzących e-maili, wiadomości prywatnych/błyskawicznych, SMS-ów i innych wiadomości. Załączniki i linki zawarte w podejrzanych/nieistotnych wiadomościach nie mogą być otwierane, ponieważ mogą być złośliwe i powodować infekcje. Ważne jest, aby używać wersji pakietu Microsoft Office po 2010 r., ponieważ mają one tryb „Widoku chronionego", który uniemożliwia automatyczne wykonywanie makr.
Jednak malware nie jest dystrybuowane wyłącznie za pośrednictwem spamu. Dlatego zalecamy również pobieranie produktów tylko z oficjalnych i zweryfikowanych kanałów.
Istotne jest, aby aktywować i aktualizować programy przy użyciu legalnych funkcji/narzędzi, ponieważ nielegalne narzędzia aktywacyjne („pirackie") i aktualizatory stron trzecich mogą zawierać malware.
Innym zaleceniem jest zachowanie ostrożności podczas przeglądania, ponieważ fałszywe i złośliwe treści online zazwyczaj wydają się zwyczajne i nieszkodliwe.
Musimy podkreślić, że posiadanie zainstalowanego i regularnie aktualizowanego niezawodnego oprogramowania antywirusowego ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa urządzenia i użytkownika. To oprogramowanie musi być używane do regularnego skanowania systemu i usuwania zagrożeń/problemów. Jeśli już otworzyłeś złośliwe załączniki, zalecamy wykonanie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć zainfekowane malware.
Tekst prezentowany w spamowej wiadomości e-mail „Mail Delivery Failed":
Temat: NOTIFICATION - MailBox Expire - ********
Mail delivery failed: Incoming message from sender
The following messages have been pending by administrator, upgrage Email Quota to 25.4GB
You have 4 new unread messages in your email quarantine.
Date/Time: 1/16/2023 6:09:39 p.m.
User: punit
Message ID: D953201003
Click on Release or Delivere All Messages, to Release these message(s) to your inbox folder: Deliver All Messages
Quarantined email
Recipient: Subject: Date:
Release ******** Mail Delivery System : Re: Re IEE_Order delivery Note_630 1/16/2023 6:09:39 p.m..
Release ******** Mail Delivery System : FW: B/L Copy & Insurance Certifcate 1/16/2023 6:09:39 p.m. .
Release ******** Mail Delivery System : AW: Signed-INV-19022/23 & Packing List 1/16/2023 6:09:39 p.m. .
Release ******** Mail Delivery System : RE: Additional Order and HSBC/Payment Confirmation 1/16/2023 6:09:39 p.m. .
Deliver All messages
Note: This message was sent by the system for notification only. Please do not reply
If this message lands in your spam folder, please move it to your inbox folder for proper interagtion:
Zrzut ekranu strony phishingowej promowanej przy użyciu kampanii spamowej „Mail Delivery Failed":
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Szybkie menu:
- Czym jest E-mail phishingowy „Mail Delivery Failed"?
- Typy złośliwych wiadomości e-mailowych.
- Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
- Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
Typy złośliwych wiadomości e-mailowych:
E-maile phishingowe
Najczęściej cyberprzestępcy wykorzystują zwodnicze e-maile, aby nakłonić użytkowników internetu do podania swoich poufnych informacji prywatnych, na przykład danych logowania do różnych usług online, kont e-mail lub informacji bankowych online.
Takie ataki nazywane są phishingiem. W ataku phishingowym cyberprzestępcy zwykle wysyłają wiadomość e-mail z logo popularnej usługi (na przykład Microsoft, DHL, Amazon, Netflix), tworzą wrażenie pilności (zły adres wysyłki, nieaktualne hasło itp.) i umieszczają link, który mają nadzieję ich potencjalne ofiary klikną.
Po kliknięciu linku prezentowanego w takiej wiadomości ofiary są przekierowywane na fałszywą stronę internetową, która wygląda identycznie lub bardzo podobnie do oryginalnej. Ofiary są następnie proszone o podanie hasła, danych karty kredytowej lub innych informacji, które zostały skradzione przez cyberprzestępców.
E-maile ze złośliwymi załącznikami
Innym popularnym wektorem ataku jest poczta spamowa ze złośliwymi załącznikami, które infekują komputery użytkowników malware. Złośliwe załączniki zwykle zawierają trojany zdolne do kradzieży haseł, informacji bankowych i innych poufnych informacji.
W przypadku takich ataków głównym celem cyberprzestępców jest nakłonienie potencjalnych ofiar do otwarcia zainfekowanego załącznika do wiadomości e-mail. Aby osiągnąć ten cel, wiadomości e-mail wspominają zwykle o ostatnio otrzymanych fakturach, faksach lub wiadomościach głosowych.
Jeśli potencjalna ofiara wpadnie w pułapkę i otworzy załącznik, jej komputery zostaną zainfekowane, a cyberprzestępcy mogą zebrać wiele poufnych informacji.
Chociaż jest to bardziej skomplikowana metoda kradzieży danych osobowych (filtry spamu i programy antywirusowe zwykle wykrywają takie próby), jeśli cyberprzestępcy będą skuteczni, mogą uzyskać znacznie szerszy wachlarz danych i zbierać informacje przez długi czas.
E-maile wyłudzenia seksualnego
To jest rodzaj phishingu. W takim przypadku użytkownicy otrzymują wiadomość e-mail z informacją, że cyberprzestępca może uzyskać dostęp do kamery internetowej potencjalnej ofiary i ma nagranie wideo przedstawiające masturbację.
Aby pozbyć się wideo, ofiary proszone są o zapłacenie okupu (zwykle przy użyciu Bitcoin lub innej kryptowaluty). Niemniej jednak wszystkie te twierdzenia są fałszywe — użytkownicy, którzy otrzymują takie wiadomości, powinni je zignorować i usunąć.
Jak rozpoznać złośliwy e-mail?
Chociaż cyberprzestępcy starają się, aby ich wiadomości z przynętą wyglądały na wiarygodne, oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, próbując wykryć e-mail phishingowy:
- Sprawdź adres e-mail nadawcy („od"): Najedź kursorem myszy na adres „od" i sprawdź, czy jest prawidłowy. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, sprawdź, czy adres e-mail to @microsoft.com, a nie coś podejrzanego, takiego jak @m1crosoft.com, @microsoft.com, @account-security-noreply.com itp.
- Sprawdź ogólne powitania: Jeśli powitanie w wiadomości brzmi „Szanowny użytkowniku", „Szanowny @twojamail.com", „Szanowny drogi kliencie", powinno to wzbudzić podejrzliwość. Najczęściej firmy zwracają się do ciebie po imieniu. Brak tych informacji może sygnalizować próbę phishingu.
- Sprawdź linki w wiadomości e-mail: Umieść wskaźnik myszy nad linkiem przedstawionym w e-mailu. Jeśli link wydaje się podejrzany, nie klikaj go. Przykładowo, jeśli otrzymałeś wiadomość od Microsoft, a link w wiadomości wskazuje, że prowadzi do adresu firebasestorage.googleapis.com/v0... nie powinieneś mu ufać. Najlepiej nie klikać żadnych linków w e-mailach, a najpierw odwiedzić witrynę firmy, która wysłała ci wiadomość.
- Nie ufaj ślepo załącznikom wiadomości e-mail: Najczęściej legalne firmy proszą cię o zalogowanie się na ich stronie internetowej i przejrzenie znajdujących się tam dokumentów. Jeśli otrzymałeś wiadomość e-mail z załącznikiem, dobrym pomysłem jest przeskanowanie jej programem antywirusowym. Zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail są powszechnym wektorem ataku wykorzystywanym przez cyberprzestępców.
Aby zminimalizować ryzyko otwarcia phishingu i złośliwych wiadomości e-mail, zalecamy użycie Combo Cleaner.
Przykład spamowej wiadomości e-mail:
Co zrobić jeśli dałeś się oszukać e-mailowi ze spamem?
- Jeśli kliknąłeś link w wiadomości phishingowej i wprowadziłeś hasło - pamiętaj o jak najszybszej zmianie hasła. Zwykle cyberprzestępcy zbierają skradzione dane uwierzytelniające, a następnie sprzedają je innym grupom, które wykorzystują je do złośliwych celów. Jeśli zmienisz hasło w odpowiednim czasie, istnieje szansa, że przestępcy nie będą mieli wystarczająco dużo czasu, aby wyrządzić jakiekolwiek szkody.
- Jeśli podałeś dane swojej karty kredytowej - jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i wyjaśnij sytuację. Istnieje duża szansa, że będziesz musiał anulować zagrożoną kartę kredytową i uzyskać nową.
- Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki kradzieży tożsamości - powinieneś natychmiast skontaktować się z Federalną Komisją Handlu. Ta instytucja zbierze informacje o twojej sytuacji i stworzy osobisty plan naprawczy.
- Jeśli otworzyłeś złośliwy załącznik - twój komputer jest prawdopodobnie zainfekowany i powinieneś go przeskanować za pomocą renomowanej aplikacji antywirusowej. W tym celu zalecamy użycie Combo Cleaner.
- Pomóż innym użytkownikom internetu - zgłaszaj e-maile phishingowe do Roboczej Grupy Antyphishingowej, Centrum Skarg Przestępczości Internetowej, Narodowego Centrum Informacji o Przestępstwach Finansowych i Departamentu Sprawiedliwości USA.
Często zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego otrzymałem ten e-mail?
E-maile spamowe nie są osobiste. Wiadomości te są dystrybuowane w masowych akcjach – dlatego też tysiące użytkowników otrzymują identyczne wiadomości.
Podałem swoje dane osobowe, gdy zostałem oszukany przez ten e-mail spamowy. Co powinienem zrobić?
Jeśli ujawniłeś dane logowania – zmień hasła do wszystkich potencjalnie narażonych kont i niezwłocznie poinformuj o tym ich oficjalne wsparcie. A jeśli podałeś inne prywatne informacje (np. dane dowodu osobistego, numery kart kredytowych itp.) – natychmiast skontaktuj się z odpowiednimi władzami.
Przeczytałem e-mail ze spamem, ale nie otworzyłem załącznika. Czy mój komputer jest zainfekowany?
Nie, samo otwarcie/przeczytanie e-maila nie zainicjuje żadnych łańcuchów infekcji systemu. Urządzenia są infekowane, gdy złośliwe pliki/linki obecne w wiadomościach spamowych są otwierane/klikane.
Pobrałem i otworzyłem plik dołączony do wiadomości spamowej. Czy mój komputer jest zainfekowany?
To, czy twoje urządzenie zostało zainfekowane, może zależeć od formatu otwartego pliku. Jeśli był to plik wykonywalny (.exe, .run itp.) – najprawdopodobniej tak. Jednak formaty dokumentów (.doc, .xls, .pdf itp.) mogą wymagać dodatkowej interakcji użytkownika (np. włączenia makropoleceń), aby rozpocząć pobieranie/instalowanie malware.
Czy Combo Cleaner usunie infekcje malware obecne w załącznikach wiadomości e-mail?
Tak, Combo Cleaner może wykrywać i usuwać praktycznie wszystkie znane infekcje złośliwym oprogramowaniem. Należy podkreślić, że zaawansowane malware zwykle ukrywa się głęboko w systemach – dlatego przeprowadzenie pełnego skanowania systemu ma nadrzędne znaczenie.
▼ Pokaż dyskusję