Jak wyeliminować AKO ransomware
Napisany przez Tomasa Meskauskasa,
Jakim rodzajem złośliwego oprogramowania jest AKO?
AKO to oprogramowanie ransomware, które szyfruje pliki i modyfikuje ich nazwy, dodając rozszerzenie ".AKO". Na przykład zmienia nazwę "1.jpg" na "1.jpg.AKO", "document.txt" na "document.txt.AKO". AKO generuje dwie noty okupu: "AkoReadMe.html" i "AkoReadMe.txt". To oprogramowanie ransomware jest częścią rodziny MedusaLocker.
Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez to oprogramowanie ransomware:
AKO ransom note overview
Jak podano w obu informacjach o okupie, ofiary muszą wysłać dostarczony klucz na adres misterthundersecur@protonmail.com lub misterthundersecur@protonmail.com, aby uzyskać instrukcje dotyczące sposobu zapłaty za odzyskanie danych. Bardziej szczegółowa nota okupu ("AkoReadMe.txt") mówi, że jeśli ofiary nie zapłacą okupu, ich pliki zostaną opublikowane.
Ponadto ostrzega ofiary, aby nie uruchamiały ponownie ani nie wyłączały komputera, nie zmieniały nazwy ani nie przenosiły zaszyfrowanych plików (i notatek okupu), ponieważ może to spowodować uszkodzenie plików. Ponadto w notatkach o okupie stwierdza się, że cena odzyskania danych zależy od tego, jak szybko ofiary skontaktują się z atakującymi.
Więcej o oprogramowaniu ransomware
W większości przypadków ofiary ransomware nie mogą przywrócić dostępu do plików bez ingerencji cyberprzestępców. Utraty danych można uniknąć bez płacenia okupu, jeśli ofiary mają kopię zapasową danych lub działające narzędzie deszyfrujące innej firmy.
Złośliwe oprogramowanie tego typu może powodować dalsze szkody: może rozprzestrzeniać się w sieci lokalnej (infekować inne komputery) i infekować pliki przechowywane na zainfekowanym urządzeniu po ataku. Dlatego ofiary powinny jak najszybciej usunąć oprogramowanie ransomware.
Ransomware w ogólności
Ransomware to rodzaj złośliwego oprogramowania, które szyfruje pliki i generuje żądanie okupu zawierające instrukcje, jak zapłacić za odzyskanie danych. Więcej przykładów różnych wariantów ransomware to RL Wana-XD, Sckmedady i Sbpg. Główną różnicą między nimi jest algorytm kryptograficzny używany do szyfrowania plików.
Jak ransomware zainfekowało mój komputer?
Większość wariantów oprogramowania ransomware jest rozpowszechniana za pośrednictwem złośliwych załączników do wiadomości e-mail (lub linków w wiadomościach e-mail), niewiarygodnych źródeł pobierania plików/programów, narzędzi do łamania oprogramowania. W innych przypadkach cyberprzestępcy wykorzystują fałszywe aktualizatory i trojany do dystrybucji oprogramowania ransomware.
Przykłady plików, które cyberprzestępcy wykorzystują do dostarczania złośliwego oprogramowania za pośrednictwem wiadomości e-mail, to MS Office, dokumenty PDF, pliki wykonywalne, pliki JavaScript, pliki archiwalne. Odbiorcy powodują infekcje komputerowe, wykonując złośliwe pliki. Pliki pobrane z niezaufanych źródeł (takich jak zewnętrzne programy do pobierania, nieoficjalne strony, sieci P2P) infekują komputery, gdy użytkownicy również je wykonują.
Narzędzia do łamania oprogramowania dołączone do złośliwego oprogramowania infekują komputery, gdy użytkownicy próbują aktywować za ich pomocą legalne oprogramowanie. Instalatory crackowanego oprogramowania często również zawierają złośliwe oprogramowanie. Należy wspomnieć, że korzystanie z pirackiego (crackowanego) oprogramowania jest niezgodne z prawem.
Nazwa | AKO virus |
Typ zagrożenia | Ransomware, Wirus kryptograficzny, Blokada plików |
Rozszerzenie pliku zaszyfrowanego | .AKO |
Wiadomość z żądaniem okupu | AkoReadMe.html, AkoReadMe.txt |
Czy dostępny jest darmowy deszyfrator? | Nie |
Cyberprzestępca Kontakt | misterthundersecur@protonmail.com, misterthundersecur@protonmail.com |
Nazwy wykryć | Avast (Win32:RansomX-gen [Ransom]), Combo Cleaner (Generic.Ransom.MedusaLocker.CCB34E4C), ESET-NOD32 (Wariant Win32/Filecoder.MedusaLocker.D), Kaspersky (HEUR:Trojan-Ransom.Win32.Medusa.vho), Microsoft (Ransom:Win32/MedusaLocker.MK!MTB), pełna lista wykryć (VirusTotal). |
Objawy | Nie można otworzyć plików przechowywanych na komputerze, wcześniej działające pliki mają teraz inne rozszerzenie (na przykład my.docx.locked). Na pulpicie wyświetlany jest komunikat z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle w bitcoinach) w celu odblokowania plików. |
Metody dystrybucji | Zainfekowane załączniki do wiadomości e-mail (makra), strony internetowe z torrentami, złośliwe reklamy. |
Uszkodzenia | Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie można ich otworzyć bez zapłacenia okupu. Wraz z infekcją ransomware mogą zostać zainstalowane dodatkowe trojany wykradające hasła i złośliwe oprogramowanie. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Jak chronić się przed infekcjami ransomware?
Zawsze używaj oficjalnych stron i bezpośrednich linków do pobierania oprogramowania (i plików). Prawidłowo aktualizuj i aktywuj zainstalowane oprogramowanie: rób to za pomocą narzędzi dostarczonych/stworzonych przez oficjalnych twórców oprogramowania. Nie otwieraj również linków ani załączników/plików prezentowanych w nieistotnych wiadomościach e-mail otrzymanych od nieznanych nadawców.
Jeśli twój komputer jest już zainfekowany AKO, zalecamy uruchomienie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie wyeliminować to ransomware.
Zrzut ekranu pliku "AkoReadMe.html":
Tekst w tej nocie okupu:
To get info (decrypt your files) contact us at (email) and send your key (see it below)
misterthundersecur@protonmail.com or misterthundersecur@protonmail.com
The faster you get in contact - the lower price you can expect.Machine ID: -
Key: -
Zrzut ekranu pliku "AkoReadMe.txt":
Tekst w tej nocie okupu:
Your network has been hacked and locked.
All files on each host in the network have been encrypted with a strong algorithm.
Do not worry, we have decryption software for your situation.We have also downloaded a lot of sensitive information from your network, so in case of not paying this data will be released.
If you dont believe we have any data you can contact us and ask a proof.
Dont forget about GDPR.When you pay us the data will be removed from our disks and decryptor will be given to you, so you can restore all your files.
To get info (decrypt your files) contact us at and send your key (see it below):
misterthundersecur@protonmail.com or misterthundersecur@protonmail.com
To confirm our honest intentions, you can decrypt any file for free.
The faster you get in contact - the lower price you can expect.Decryption of your files with the help of third-party company may cause increased price. (they add their fee to our)
Do not reset or shutdown - files may be damaged.
Do not rename or move the encrypted and readme files.
Do not delete readme files.Machine ID: -
Your key: -
Usuwanie AKO ransomware:
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:
Szybkie menu:
- Czym jest AKO virus?
- KROK 1. Zgłaszanie ransomware władzom.
- KROK 2. Izolowanie zainfekowanego urządzenia.
- KROK 3. Identyfikacja infekcji ransomware.
- KROK 4. Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware.
- KROK 5. Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
- KROK 6. Tworzenie kopii zapasowych danych.
Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.
Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):
- USA - Internet Crime Complaint Centre IC3
- Wielka Brytania - Action Fraud
- Hiszpania - Policía Nacional
- Francja - Ministère de l'Intérieur
- Niemcy - Polizei
- Włochy - Polizia di Stato
- Holandia - Politie
- Polska - Policja
- Portugalia - Polícia Judiciária
Izolowanie zainfekowanego urządzenia:
Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).
Krok 1: Odłącz się od internetu.
Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:
Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania::
W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":
Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".
Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.
Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:
Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":
Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.
Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.
Identyfikacja infekcji ransomware:
Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).
Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).
Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).
Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.
Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).
Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.
Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):
Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):
Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).
Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:
Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.
Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).
Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.
Krok 1: Wykonaj skanowanie.
Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.
Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:
Krok 2: Odzyskaj dane.
Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:
Tworzenie kopii zapasowych danych.
Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.
Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.
Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.
Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.
Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.
Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.
OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.
Tworzenie kopii zapasowej danych:
Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive
Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.
Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.
Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.
Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.
W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.
Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.
Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.
Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.
Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.
Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.
Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.
Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.
OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.
Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.
Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:
1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.
Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.
2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.
3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.
Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.
Często zadawane pytania (FAQ)
Jak włamano się do mojego komputera i jak hakerzy zaszyfrowali moje pliki?
Zazwyczaj komputery zostają zainfekowane oprogramowaniem ransomware za pośrednictwem złośliwych wiadomości e-mail (plików lub linków w nich zawartych), plików do pobrania drive-by download, narzędzi do łamania oprogramowania, plików pobranych ze złośliwych stron lub innych niewiarygodnych źródeł. Użytkownicy powodują infekcje komputerowe, gdy samodzielnie wykonują oprogramowanie ransomware.
Jak otworzyć pliki ".AKO"?
Pliki zaszyfrowane przez AKO ransomware nie mogą być otwierane/używane. Odszyfrowanie jest wymagane do użycia pliku.
Gdzie powinienem szukać bezpłatnych narzędzi deszyfrujących dla AKO ransomware?
W przypadku ataku ransomware należy sprawdzić stronę internetową projektu No More Ransom (więcej informacji powyżej).
Mogę zapłacić wam dużo pieniędzy, czy możecie odszyfrować dla mnie pliki?
Nie świadczymy usługi deszyfrowania. Nie należy ufać stronom trzecim oferującym płatne deszyfrowanie: oszukują ofiary lub działają jako man-in-the-middle. Pliki zaszyfrowane przez ransomware są zazwyczaj niemożliwe do odszyfrowania bez narzędzi, które mają tylko cyberprzestępcy, chyba że ransomware ma luki w zabezpieczeniach.
Czy Combo Cleaner pomoże mi usunąć AKO ransomware?
Tak, Combo Cleaner przeskanuje komputer i usunie aktywne ransomware. Ważne jest, aby usunąć oprogramowanie ransomware, aby zapobiec spowodowaniu przez nie większych szkód. Niestety, programy antywirusowe nie są w stanie odszyfrować plików zaszyfrowanych przez ransomware.
▼ Pokaż dyskusję