Ransomware KRAB
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Instrukcje usuwania ransomware KRAB
Czym jest KRAB?
KRAB to nowy wariant ransomware wysokiego ryzyka o nazwie GANDCRAB 3. Natychmiast po infiltracji, KRAB szyfruje większość zapisanych plików (przez co uniemożliwia korzystanie z nich) i dołącza do ich nazwy rozszerzenie ".KRAB". Przykładowo, "sample.jpg" zmienia na nazwę na "sample.jpg.KRAB". Po zaszyfrowaniu danych, KRAB generuje plik tekstowy ("CRAB-DECRYPT.txt") i upuszcza jego kopię w każdym istniejącym folderze. W czasie przeprowadzania badań ten złośliwy program był w większości dystrybuowany przy użyciu fałszywych narzędzi do łamania oprogramowania (na przykład "Crack_Ghost_Mouse_Auto_Clicker.exe").
Jak zwykle, utworzony plik tekstowy zawiera wiadomość informującą ofiary o szyfrowaniu i zachęcającą do zakupu klucza deszyfrującego. Obecnie nie wiadomo, czy KRAB wykorzystuje szyfrowanie symetryczne czy asymetryczne - takich informacji nie ma. W każdym razie pewne jest, że odszyfrowanie wymaga unikalnego klucza wygenerowanego indywidualnie dla każdej ofiary. Problem polega na tym, że wszystkie klucze są przechowywane na zdalnym serwerze kontrolowanym przez cyberprzestępców. Z tego powodu użytkownicy są zmuszeni zapłacić okup. Cena klucza wynosi 800 $ (musi być zapłacona w kryptowalucie Bitcoin lub DASH). Jeżeli jednak płatność nie zostanie dokonana w określonym przedziale czasowym (określonym na stronie internetowej KRAB), cena podwoi się. Niemniej jednak, bez względu na to, jak niska lub wysoka jest cena, nie należy jej nigdy płacić. Problem polega na tym, że cyberprzestępcy zwykle ignorują ofiary po dokonaniu płatności. Innymi słowy, płacenie często nie przynosi żadnych pozytywnych rezultatów, a użytkownicy są oszukiwani. Z tych powodów zdecydowanie zaleca się ignorowanie wszelkich zachęt do skontaktowania się z tymi osobami i dokonania płatności. Niestety, nie ma narzędzi zdolnych do złamania szyfrowania KRAB i odzyskania danych za darmo. Jedynym możliwym rozwiązaniem jest przywrócenie wszystkiego z kopii zapasowej.
Zrzut ekranu z wiadomością zachęcającą użytkowników do zapłacenia okupu w celu odszyfrowania ich zainfekowanych danych:
KRAB jest praktycznie identyczny z Aurora, BI_D, Omerta, Leen i dziesiątkami innych wirusów typu ransomware. Zauważ, że chociaż te wirusy są tworzone przez różnych cyberprzestępców, ich zachowanie jest całkowicie identyczne - wszystkie szyfrują dane i żądają okupu. Wirusy ransomware mają tylko dwie zasadnicze różnice: 1) wysokość okupu; 2) rodzaj wykorzystanych algorytmów szyfrowania. Niestety, większość z nich wykorzystuje algorytmy generujące unikalne klucze deszyfrowania. Dlatego, o ile wirus nie jest w pełni rozwinięty i/lub ma pewne błędy/wady (klucz jest zakodowany na stałe, przechowywany lokalnie itp.), manualne odzyskanie danych jest praktycznie niemożliwe. Wirusy te stanowią silny argument za regularnym tworzeniem kopii zapasowych danych. Jednak bardzo ważne jest przechowywanie ich na serwerze zdalnym (np. w chmurze) lub na odłączonym urządzeniu pamięci masowej (np. zewnętrznym dysku twardym, pamięci flash lub innym).
W jaki sposób ransomware zainfekowało mój komputer?
Ransomware jest dystrybuowane na różne sposoby. Jednak najbardziej popularnymi pięcioma z nich są: 1) wiadomości Spam; 2) sieci peer-to-peer (P2P); 3) nieoficjalne strony do pobierania oprogramowania; 4) fałszywe narzędzia do aktualizacji oprogramowania; 5) trojany. E-maile ze spamem zawierają złośliwe załączniki (np. dokumenty MS Office, pliki JavaScript itp.), które po otwarciu uruchamiają skrypty zaprojektowane do pobierania i instalowania malware. Sieci P2P (eMule, torrenty itp.) i inne nieoficjalne strony do pobrania (witryny z freeware do pobrania, bezpłatne witryny hostujące pliki itp.) często dystrybuują malware, przedstawiając je jako legalne oprogramowanie. Użytkownicy po prostu zostają skazani na samodzielne pobieranie i instalowanie malware. Fałszywe programy aktualizujące infekują system, wykorzystując błędy lub wady nieaktualnego oprogramowania lub pobierając i instalując malware zamiast aktualnych aktualizacji. Trojany zostały zaprojektowane do otwierania "tylnych drzwi" w poszukiwaniu innych wirusów (w tym przypadku ransomware) w celu infiltracji systemu bez zgody użytkownika.
Nazwa | KRAB (wirus) |
Typ zagrożenia | Ransomware, wirus szyfrowania, blokada plików |
Objawy | Nie można otworzyć plików przechowywanych na twoim komputerze, wcześniej działające pliki mają teraz inne rozszerzenia, na przykład my.docx.locked. Na twoim pulpicie wyświetlana jest wiadomość z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle Bitcoinach) za odblokowanie twoich plików. |
Metody dystrybucji | Zainfekowane załączniki e-mail (makra), strony z torrentami, złośliwe reklamy. |
Zniszczenie | Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie mogą zostać otworzone bez zapłacenia okupu. Dodatkowe hasło kradnących trojanów i infekcji malware może być zainstalowane razem z infekcją ransomware. |
Usuwanie | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Jak chronić się przed infekcjami ransomware?
Każdy użytkownik powinien wiedzieć, że głównymi przyczynami infekcji komputerowych są niewielka wiedza i nierozważne zachowanie. Kluczem do bezpieczeństwa jest ostrożność. Dlatego, aby zapobiec infekcjom ransomware, użytkownicy muszą zachować dużą ostrożność podczas przeglądania Internetu i pobierania/instalowania/aktualizowania oprogramowania. Zawsze dokładnie analizuj otrzymane załączniki wiadomości e-mail. Jeśli plik wydaje się nieistotny i/lub został wysłany z podejrzanego/nieznanego adresu e-mail, nie powinien nigdy zostać otwarty. Ponadto użytkownicy powinni zawsze dokładnie analizować każde okno procesów pobierania/instalacji i zrezygnować ze wszystkich dodatkowych programów. Pożądane oprogramowanie należy pobierać wyłącznie z oficjalnych źródeł (za pośrednictwem bezpośrednich linków do pobierania) zamiast korzystać z zewnętrznych programów pobierania/instalacji. Te narzędzia często dołączają nieuczciwe aplikacje, dlatego nigdy nie powinny być używane. Ta sama reguła dotyczy aktualizacji oprogramowania. Ważne jest aktualizowanie zainstalowanych aplikacji. Jednak powinno to zostać wykonane wyłącznie za pomocą wbudowanych funkcji lub narzędzi dostarczonych przez oficjalnego programistę. Niezbędne jest także posiadanie zainstalowanego i uruchomionego sprawdzonego oprogramowania antywirusowego/antyspyware. Jeśli twój komputer jest już zainfekowany programem KRAB, zalecamy wykonanie skanowania za pomocą narzędzia Combo Cleaner aby automatycznie wyeliminować to ransomware.
Tekst przedstawiony w pliku tekstowym ransomware KRAB ("CRAB-DECRYPT.txt"):
---= GANDCRAB V4 =---
Uwaga!Wszystkie twoje pliki, dokumenty, zdjęcia, bazy danych i inne ważne pliki są zaszyfrowane i mają rozszerzenie: .KRAB
Jedyną metodą ich odzyskania jest zakup unikalnego klucza prywatnego. Tylko my możemy dać ci ten klucz i tylko my możemy odzyskać twoje pliki.
Serwer z kluczem znajduje się w zamkniętej sieci TOR. Możesz tam dotrzeć w następujący sposób:
____________________________________________________________________
| 0. Pobierz przeglądarkę Tor - https://www.torproject.org/
| 1. Zainstaluj przeglądarkę Tor
| 2. Otwórz przeglądarkę Tor
| 3. Otwórz
| 4. Wykonaj instrukcje podane na tej stronie
____________________________________________________________________
Na naszej stronie zobaczysz instrukcje i otrzymasz możliwość odszyfrowania 1 pliku bezpłatnie.UWAGA!
W CELU ZAPOBIEGNIĘCIA USZKODZENIU DANYCH:
* NIE MODYFIKUJ ZASZYFROWANYCH PLIKÓW
* NIE ZMIENIAJ PONIŻSZYCH DANYCH
---BEGIN GANDCRAB KEY---
-
---END GANDCRAB KEY---
---BEGIN PC DATA---
-
---END PC DATA---
Zrzut ekranu witryny KRAB:
Tekst prezentowany na tej stronie:
Co się stało?
Twój komputer został zainfekowany ransomware GandCrab. Twoje pliki zostały zaszyfrowane i nie możesz ich samodzielnie odszyfrować.
Prawdopodobnie możesz znaleźć w sieci narzędzia deszyfrujące i oprogramowanie innych firm, ale to ci nie pomoże i może jedynie sprawić, że twoje pliki będą nieodkrywalne
Co mogę zrobić, aby odzyskać moje pliki?
Powinieneś kupić Deszyfrator GandCrab. To oprogramowanie pomoże ci odszyfrować wszystkie zaszyfrowane pliki i usunąć ransomware GandCrab z twojego komputera.
Aktualna cena: 800,00 $. Jako płatność potrzebujesz kryptowaluty DASH lub Bitcoin
Jakie gwarancje możesz mi dać?
Możemy odszyfrować 1 twój plik za darmo
Co to jest kryptowaluta i jak mogę kupić Deszyfrator GandCrab?
Więcej na temat kryptowaluty możesz przeczytać w Google lub tutaj.
Jako płatność musisz kupić DASH lub Bitcoin za pomocą karty kredytowej i wysłać monety na nasz adres.
Jak mogę ci zapłacić?
Musisz kupić Bitcoin lub DASH za pomocą karty kredytowej. Linki do usług, w których można to zrobić: lista wymiany Dash, lista wymiany Bitcoin
Następnie przejdź do naszej strony płatności, kup Deszyfrator GandCrab, wybierz metodę płatności i postępuj zgodnie z podanymi instrukcjami.
Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez KRAB (rozszerzenie ".KRAB"):
Usuwanie ransomware KRAB:
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:
Szybkie menu:
- Czym jest KRAB (wirus)?
- KROK 1. Zgłaszanie ransomware władzom.
- KROK 2. Izolowanie zainfekowanego urządzenia.
- KROK 3. Identyfikacja infekcji ransomware.
- KROK 4. Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware.
- KROK 5. Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
- KROK 6. Tworzenie kopii zapasowych danych.
Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.
Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):
- USA - Internet Crime Complaint Centre IC3
- Wielka Brytania - Action Fraud
- Hiszpania - Policía Nacional
- Francja - Ministère de l'Intérieur
- Niemcy - Polizei
- Włochy - Polizia di Stato
- Holandia - Politie
- Polska - Policja
- Portugalia - Polícia Judiciária
Izolowanie zainfekowanego urządzenia:
Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).
Krok 1: Odłącz się od internetu.
Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:
Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania::
W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":
Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".
Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.
Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:
Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":
Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.
Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.
Identyfikacja infekcji ransomware:
Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).
Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).
Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).
Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.
Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).
Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.
Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):
Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):
Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).
Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:
Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.
Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).
Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.
Krok 1: Wykonaj skanowanie.
Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.
Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:
Krok 2: Odzyskaj dane.
Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:
Tworzenie kopii zapasowych danych.
Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.
Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.
Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.
Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.
Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.
Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.
OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.
Tworzenie kopii zapasowej danych:
Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive
Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.
Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.
Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.
Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.
W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.
Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.
Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.
Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.
Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.
Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.
Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.
Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.
OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.
Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.
Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:
1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.
Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.
2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.
3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.
Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.
▼ Pokaż dyskusję