Usuwanie ransomware LockBit z systemu operacyjnego
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Instrukcje usuwania ransomware LockBit
Czym jest LockBit?
Odkryte przez MalwareHunterTeam, LockBit jest ransomware. Malware tego rodzaju służy do szyfrowania danych. Cyberprzestępcy stojący za infekcją żądają zapłaty (okupu) za narzędzia/oprogramowanie do odszyfrowania. Podczas procesu szyfrowania LockBit zmienia nazwy plików, dodając do nich rozszerzenie ".abcd". Po tym procesie w każdym zainfekowanym folderze zostawiany jest plik tekstowy - "Restore-My-Files.txt".
Plik tekstowy zawiera notatkę z żądaniem okupu, która informuje ofiary, że ich dane zostały zaszyfrowane oraz podaje instrukcje, jak przywrócić je do pierwotnego stanu. Wiadomość w pliku "Restore-My-Files.txt", informuje użytkowników, że muszą skontaktować się z twórcami LockBit za pośrednictwem podanych adresów e-mail (identyczne wiadomości należy wysłać na oba adresy e-mail). Wiadomość musi zawierać osobisty identyfikator użytkownika (zapisany w pliku tekstowym i wygenerowany indywidualnie dla każdej ofiary). Do wiadomości e-mail może zostać dołączony jeden zaszyfrowany plik, który przestępcy odszyfrują - jako dowód, że odzyskanie jest możliwe. Ten plik testowy zostanie odszyfrowany bezpłatnie, jednak nie może być większy niż 1 Mb. Po zweryfikowaniu możliwości odzyskania użytkownicy muszą zapłacić okup (w kryptowalucie Bitcoin), a następnie otrzymają narzędzia/oprogramowanie do odszyfrowania. Notatka kończy się ostrzeżeniami, instruującymi ofiary, aby nie zmieniały nazw zaszyfrowanych plików i/lub aby nie próbowały ręcznie odszyfrować danych za pomocą oprogramowania innej firmy - w przeciwnym razie istnieje ryzyko trwałej utraty danych. Prawdą jest, że w większości przypadków infekcji ransomware, odszyfrowanie plików bez ingerencji twórców malware jest niemożliwe. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy ransomware jest nadal w fazie rozwoju i/lub ma pewne wady/błędy. Aby zapobiec dalszemu szyfrowaniu przez LockBit, należy je usunąć. Niestety usunięcie nie przywróci już zainfekowanych danych. Jedynym realnym rozwiązaniem jest odzyskanie plików z kopii zapasowej, jeśli została wykonana przed infekcją i była przechowywana w osobnej lokalizacji.
Zrzut ekranu wiadomości zachęcającej użytkowników do zapłacenia okupu w celu odszyfrowania ich zainfekowanych danych:
BigBossRoss, Mapo, SaveTheQueen to kilka przykładów innych programów typu ransomware. Każde ransomware szyfruje dane i wymaga zapłaty za ich odszyfrowanie. Istotne różnice między nimi to wykorzystywany algorytm szyfrowania (symetryczny lub asymetryczny) i wysokość okupu. Te ostatnie zwykle różnią się między trzy- i czterocyfrowymi kwotami (w USD). Cyberprzestępcy preferują waluty cyfrowe (przede wszystkim kryptowaluty), ponieważ ich transakcje są trudne/niemożliwe do prześledzenia. Aby chronić dane przed takimi infekcjami, zaleca się przechowywanie kopii zapasowych na odłączonych urządzeniach pamięci i/lub zdalnych serwerach. Najlepiej przechowywać kilka kopii zapasowych w różnych lokalizacjach.
W jaki sposób ransomware zainfekowało mój komputer?
Złośliwe programy (ransomware i inne malware) rozsyłają się głównie za pośrednictwem trojanów, kampanii spamowych, narzędzi do nielegalnej aktywacji oprogramowania („łamania" oprogramowania), fałszywych aktualizacji i niewiarygodnych kanałów pobierania. Trojany to złośliwe programy zaprojektowane do wywoływania infekcji łańcuchowych (tj. pobierania/instalowania dodatkowego malware). Kampanie spamowe na dużą skalę służą do wysyłania wiadomości e-mail zawierających złośliwe pliki (lub prowadzące do nich linki). Te zwodnicze wiadomości są zazwyczaj wyróżniane jako „oficjalne", „ważne", „pilne" lub jako podobne ważne wiadomości. Złośliwe załączniki występują w różnych formatach, takich jak pliki archiwum (ZIP, RAR) i pliki wykonywalne (.exe, .run), dokumenty Microsoft Office i PDF, JavaScript itp. Gdy pliki są uruchamiane lub w inny sposób otwierane - inicjują infekcję. Nielegalne narzędzia aktywacyjne („łamania" oprogramowania) mogą pobrać/zainstalować złośliwe oprogramowanie zamiast aktywować pożądany produkt. Fałszywe aktualizatory infekują systemy, wykorzystując słabości nieaktualnego oprogramowania i/lub po prostu instalując złośliwe programy zamiast obiecanych aktualizacji. Sieci udostępniania peer-to-peer (BitTorrent, eMule, Gnutella itp.), nieoficjalne i bezpłatne witryny do hostingu plików, narzędzia pobierania stron trzecich i podobne źródła są uważane za niegodne zaufania. Dlatego częściej oferują złośliwe programy do pobrania (zwykle prezentowane jako zwykłe produkty i/lub dołączone do nich).
Nazwa | Wirus LockBit |
Typ zagrożenia | Ransomware, wirus szyfrowania, narzędzie blokowania plików |
Rozszerzenie zaszyfrowanych plików | .abcd, lockbit |
Wiadomość z żądaniem okupu | Restore-My-Files.txt |
Kontakt z cyberprzestępcami | Adresy e-mail goodmen@countermail.com i goodmen@cock.li, chat w witrynie Tor |
Nazwy wykrycia | Avast (Win32:Malware-gen), BitDefender (Gen:Heur.Ransom.Imps.3), ESET-NOD32 (wariant Win32/Filecoder.NXQ), Kaspersky (Trojan.Win32.DelShad.bqj), Pełna lista wykrycia (VirusTotal) |
Nazwy wykrycia (zaktualizowany wariant) | Avast (Win32:Fraudo [Trj]), BitDefender (Gen:Heur.Ransom.Imps.1), ESET-NOD32 (wariant Win32/Filecoder.NXQ), Kaspersky (Trojan.Win32.DelShad.chy), Pełna lista wykrycia (VirusTotal) |
Objawy | Nie można otworzyć plików przechowywanych na twoim komputerze, poprzednio działające pliki mają teraz inne rozszerzenie (na przykład my.docx.locked). Na twoim pulpicie wyświetlana jest wiadomość z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle w Bitcoinach) za odblokowanie twoich plików. |
Metody dystrybucji | Zainfekowane załączniki e-mail (makra), witryny torrent, złośliwe reklamy. |
Zniszczenie | Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie mogą zostać otworzone bez zapłaty okupu. Razem z infekcją ransomware mogą zostać zainstalowane dodatkowe trojany kradnące hasła i infekcje malware. |
Usuwanie | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Jak uchronić się przed infekcjami ransomware?
Nieistotne i/lub podejrzane wiadomości e-mail nie powinny być otwierane. Wszystkie załączniki (lub linki) znalezione w podejrzanej poczcie nigdy nie powinny być otwierane, ponieważ może to spowodować, że zaczną pobierać/instalować malware. Zaleca się korzystanie wyłącznie z oficjalnych i zweryfikowanych kanałów pobierania. Aktywacja i aktualizacja programów powinna być realizowana za pomocą narzędzi/funkcji dostarczanych przez legalnych programistów. Nielegalne narzędzia aktywacyjne („łamania" oprogramowania) i aktualizatory stron trzecich są uważane za niosące ze sobą wysokie ryzyko. Zdecydowanie zaleca się zainstalowanie i aktualizowanie niezawodnego oprogramowania antywirusowego/antyspyware. Ponadto tego oprogramowania należy używać do regularnego skanowania systemu i usuwania potencjalnych zagrożeń. Jeśli twój komputer jest już zainfekowany LockBit, zalecamy przeprowadzenie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie wyeliminować to ransomware..
Tekst prezentowany w pliku tekstowym ransomware LockBit ("Restore-My-Files.txt"):
Wszystkie twoje ważne pliki są zaszyfrowane!
Jest tylko jeden sposób na odzyskanie twoich plików:
1. Skontaktuj się z nami
2. Prześlij nam 1 zaszyfrowany plik i klucz osobisty
3. Odszyfrujemy 1 plik jako test (maksymalny rozmiar pliku - 1 MB), co jest gwarancją tego, co możemy odszyfrować twoje pliki
4. Zapłać
5. Wyślemy ci oprogramowanie do odszyfrowania
Akceptujemy walutę Bitcoin
Uwaga!
Nie zmieniaj nazw zaszyfrowanych plików.
Nie próbuj odszyfrowywać ich przy użyciu oprogramowania innych firm. Może to spowodować trwałą utratę danych.
Próby odszyfrowania twoich plików za pomocą stron trzecich mogą spowodować wzrost ceny (dodadzą swoją opłatę do naszej)
Informacje kontaktowe: goodmen@countermail.com
Prześlij kopię wiadomości na adres e-mail: goodmen@cock.li
Twój osobisty identyfikator:
-
Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez LockBit (rozszerzenie "abcd"):
Aktualizacja, 4. lutego 2020 - Oszuści wydali niedawno inny wariant ransomware LockBit, który dodaje teraz rozszerzenie ".lockbit", jak również zostawia inną notatkę z żądaniem okupu ("Restore-My-Files.txt") i wskazuje użytkownikom witrynę Tor.
Zrzut ekranu zaktualizowanego pliku tekstowego ransomware LockBit ("Restore-My-Files.txt"):
Tekst prezentowany w tym pliku:
Wszystkie twoje ważne pliki są zaszyfrowane!
Wszelkie próby przywrócenia plików za pomocą oprogramowania innych firm będą fatalne!
PRZYWRÓĆ SWOJE DANE. MOŻLIWE TYLKO KUPUJĄC od nas klucz prywatny.
Istnieje tylko jeden sposób na odzyskanie twoich plików:
| 1. Pobierz przeglądarkę Tor - hxxps://www.torproject.org/ i zainstaluj ją.
| 2. Otwórz link w przeglądarce TOR - hxxp://lockbitks2tvnmwk.onion/?D0407AC9D97C78CB9C256CA4731DB5D5
Ten link działa tylko w przeglądarce Tor!
| 3. Postępuj zgodnie z instrukcjami na tej stronie
### Uwaga! ###
# Nie zmieniaj nazw zaszyfrowanych plików.
# Nie próbuj odszyfrowywać przy użyciu oprogramowania innych firm. Może to spowodować trwałą utratę danych.
# Odszyfrowanie plików za pomocą stron trzecich może spowodować wzrost ceny (dodadzą opłatę do naszej)
# Przeglądarka Tor może być zablokowana w twoim kraju lub sieci firmowej. Użyj hxxps://bridges.torproject.org
# Instrukcja obsługi przeglądarki Tor hxxps://tb-manual.torproject.org/about
Zrzut ekranu zaktualizowanej strony Tor ransomware LockBit:
Tekst prezentowany na tej stronie:
Twoje pliki są zaszyfrowane przez LockBit
Co się stało?Wiele twoich dokumentów, baz danych, filmów i innych ważnych plików nie jest już dostępnych, ponieważ zostały zaszyfrowane. Być może jesteś zajęty szukaniem możliwości ich odzyskania, ale nie marnuj czasu. Nikt nie może odzyskać twoich plików bez naszej usługi odszyfrowania. Ransomware LockBit korzysta z algorytmów szyfrowania AES i RSA.
Jak odzyskać moje pliki?Gwarantujemy, że możesz bezpiecznie i łatwo odzyskać wszystkie swoje pliki.
Możesz odszyfrować pojedynczy plik dla gwarancji - możemy to zrobić. Ale jeśli chcesz odszyfrować wszystkie swoje pliki, musisz zapłacić.
Napisz do wsparcia, jeśli chcesz kupić deszyfrator.
Próbne odszyfrowanieMożesz odszyfrować pojedynczy plik dla gwarancji - możemy to zrobić.
Uwaga! Odszyfrowanie jest dostępne dla ciebie jeden razZnajdź plik *.lockbit na swoim komputerze
Prześlij i zdobądź oryginał
Maksymalny rozmiar pliku 256 Kb
Czat z obsługą
Wygląd tej witryny Tor:
Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez ransomware LockBit (rozszerzenie ".lockbit"):
Usuwanie ransomware LockBit:
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:
Szybkie menu:
- Czym jest Wirus LockBit?
- KROK 1. Zgłaszanie ransomware władzom.
- KROK 2. Izolowanie zainfekowanego urządzenia.
- KROK 3. Identyfikacja infekcji ransomware.
- KROK 4. Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware.
- KROK 5. Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
- KROK 6. Tworzenie kopii zapasowych danych.
Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.
Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):
- USA - Internet Crime Complaint Centre IC3
- Wielka Brytania - Action Fraud
- Hiszpania - Policía Nacional
- Francja - Ministère de l'Intérieur
- Niemcy - Polizei
- Włochy - Polizia di Stato
- Holandia - Politie
- Polska - Policja
- Portugalia - Polícia Judiciária
Izolowanie zainfekowanego urządzenia:
Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).
Krok 1: Odłącz się od internetu.
Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:
Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania::
W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":
Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".
Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.
Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:
Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":
Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.
Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.
Identyfikacja infekcji ransomware:
Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).
Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).
Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).
Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.
Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).
Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.
Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):
Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):
Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).
Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:
Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.
Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).
Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.
Krok 1: Wykonaj skanowanie.
Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.
Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:
Krok 2: Odzyskaj dane.
Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:
Tworzenie kopii zapasowych danych.
Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.
Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.
Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.
Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.
Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.
Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.
OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.
Tworzenie kopii zapasowej danych:
Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive
Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.
Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.
Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.
Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.
W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.
Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.
Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.
Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.
Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.
Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.
Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.
Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.
OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.
Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.
Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:
1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.
Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.
2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.
3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.
Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.
▼ Pokaż dyskusję