Jak odinstalować ransomware .waiting z systemu operacyjnego?
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Instrukcje usuwania ransomware .waiting
Czym jest ransomware .waiting?
Odkryta przez dnwls0719, .waiting to nazwa złośliwego programu, sklasyfikowanego jako ransomware. To malware szyfruje pliki w celu żądania zapłaty za ich odszyfrowanie. Podczas procesu szyfrowania do oryginalnych nazw plików dołączane jest rozszerzenie składające się z unikalnego identyfikatora przypisanego ofiarom i ".waiting" (np. " [ID].waiting"). Na przykład plik taki jak "1.jpg" po szyfrowaniu wyglądałby podobnie do "1.jpg QQYKLMTP5.waiting". Po zakończeniu tego procesu w każdym folderze, którego dotyczy problem, tworzona jest notatka z żądaniem okupu "ReadMe.hta", która wyświetla okienko pop-up.
Wiadomość z żądaniem okupu w oknie pop-up informuje ofiary, że ich dane zostały zaszyfrowane. Ponadto notatka stwierdza, że niektóre ważniejsze pliki zostały wyekstrahowane przez cyberprzestępców stojących za ransomware .waiting. Jedynym sposobem odzyskania zaatakowanych danych jest uzyskanie klucza do odszyfrowania od przestępców. Zgodnie z komunikatem, odszyfrowanie będzie dostępne przez pięć dni, ponieważ klucze zostaną usunięte po upływie tego czasu. Aby uzyskać dalsze instrukcje, jak odszyfrować pliki, użytkownicy proszeni są o nawiązanie kontaktu z cyberprzestępcami. Można to zrobić, klikając przycisk „Start UTOX" w okienku pop-up. Spowoduje to uruchomienie klienta komunikatora peer-to-peer uTox i połączenia wideo. Jeśli ofiary nie otrzymają odpowiedzi w ciągu 24 godzin lub napotkają inne problemy - należy napisać na podany adres e-mail. W nagłówku wiadomości użytkownicy powinni wskazać przypisany im identyfikator. Ponadto do wiadomości e-mail można dołączyć maksymalnie 3 zaszyfrowane pliki - w celu przetestowania odszyfrowania. Pliki te nie mogą zawierać ważnych informacji ani przekraczać 5 MB. Notatka kończy się ostrzeżeniem ofiar, że zmiana nazwy plików i/lub próba ich odszyfrowania za pomocą narzędzi stron trzecich - może doprowadzić do trwałej utraty danych. Niestety w większości przypadków ataków ransomware odszyfrowanie jest niemożliwe bez udziału odpowiedzialnych za nie cyberprzestępców. Może się tak zdarzyć, jeśli malware ma błędy/wady i/lub wciąż jest w fazie rozwoju. Niezależnie od okoliczności odradza się spełnianie wymagań cyberprzestępców. Ponieważ często, pomimo płacenia, użytkownicy nie otrzymują obiecanych kluczy/narzędzi do odszyfrowania. Dlatego nie tylko ponoszą straty finansowe, ale ich dane również są bezwartościowe. Usunięcie .waiting z systemu operacyjnego zapobiegnie dalszemu szyfrowaniu. Jednak usunięcie go nie przywróci już zainfekowanych plików. Jedynym realnym rozwiązaniem jest odzyskanie ich z kopii zapasowej, jeśli została utworzona przed infekcją i była przechowywana w osobnym miejscu.
Zrzut ekranu wiadomości zachęcającej użytkowników do zapłacenia okupu w celu odszyfrowania ich zainfekowanych danych:
Thana, KEY0004, Creepy i Ahegao to kilka przykładów innych programów ransomware. Zostały one zaprojektowane do szyfrowania danych i żądania okupu za narzędzia do odszyfrowania. Dwie różnice między tymi programami/infekcjami obejmują: algorytm kryptograficzny (symetryczny lub asymetryczny), którego używają, i wysokość żądanej płatności. Kwoty okupu wahają się od trzy- do czterocyfrowych w USD. Cyberprzestępcy preferują waluty cyfrowe (np. kryptowaluty, kupony przedpłacone itp.), ze względu na to, że takie transakcje są trudne/niemożliwe do wyśledzenia. Aby uniknąć trwałej utraty danych, zaleca się przechowywanie kopii zapasowych na zdalnych serwerach i/lub odłączonych urządzeniach pamięci masowej (najlepiej w kilku różnych lokalizacjach).
W jaki sposób ransomware zainfekowało mój komputer?
Najpopularniejsze metody rozsyłania malware (w tym ransomware) to kampanie spamowe, trojany, nielegalne narzędzia aktywacyjne („łamania" oprogramowania), nielegalne aktualizacje i niewiarygodne kanały pobierania. Termin „kampania spamowa" określa operację na dużą skalę, podczas której wysyłane są tysiące oszukańczych e-maili. Te wiadomości są zwykle maskowane jako „oficjalne", „ważne", „pilne" itd. Zawierają zakaźne pliki lub mogą zawierać linki do pobrania takich plików. Szkodliwe pliki mogą mieć różne formaty (np. plików archiwalnych i wykonywalnych, dokumentów Microsoft Office i PDF, JavaScript itp.), a po ich otwarciu uruchamiają pobieranie/instalację złośliwego oprogramowania. Trojany to złośliwe programy, z których niektóre mogą powodować infekcje łańcuchowe (np. pobieranie/instalowanie dodatkowego złośliwego oprogramowania). Zamiast aktywować licencjonowany produkt, narzędzia „łamania" oprogramowania mogą pobierać/instalować złośliwe oprogramowanie. Fałszywe aktualizatory infekują systemy, wykorzystując słabości nieaktualnych produktów i/lub instalując malware zamiast obiecanych aktualizacji. Szkodliwe programy mogą zostać przypadkowo pobrane z niewiarygodnych źródeł, np. nieoficjalnych i bezpłatnych witryn do hostingu plików, sieci udostępniania peer-to-peer (BitTorrent, eMule, Gnutella itp.) oraz innych podmiotów pobierania.
Nazwa | Wirus .waiting |
Typ zagrożenia | Ransomware, wirus szyfrowania, narzędzie blokowania plików |
Rozszerzenie zaszyfrowanych plików | .waiting (do nazwy dodawane jest również unikalne ID ofiary) |
Wiadomość z żądaniem okupu | ReadMe.hta (pop-up) |
Kontakt z cyberprzestępcami | Komunikacja poprzez uTox i djek77d@aol.com |
Nazwy wykrycia | Avast (Win64:Trojan-gen), BitDefender (Trojan.Ransomware.GenericKDS.33676), ESET-NOD32 (wariant Win64/Filecoder.BO), Kaspersky (Backdoor.Win32.Androm.tyvy), Pełna lista wykrycia (VirusTotal) |
Objawy | Nie można otworzyć plików przechowywanych na twoim komputerze, poprzednio działające pliki mają teraz inne rozszerzenie (na przykład my.docx.locked). Na twoim pulpicie wyświetlana jest wiadomość z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle w Bitcoinach) za odblokowanie twoich plików. |
Metody dystrybucji | Zainfekowane załączniki e-mail (makra), witryny torrent, złośliwe reklamy. |
Zniszczenie | Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie mogą zostać otworzone bez zapłaty okupu. Razem z infekcją ransomware mogą zostać zainstalowane dodatkowe trojany kradnące hasła i infekcje malware. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Jak uchronić się przed infekcjami ransomware?
Odradzane jest otwieranie podejrzanych i/lub nieistotnych e-maili. Dotyczy to szczególnie wszelkich znajdujących się w nich plików lub linków - ponieważ może to prowadzić do infekcji wysokiego ryzyka. Zaleca się korzystanie wyłącznie z oficjalnych i zweryfikowanych kanałów pobierania. Ponadto ważne jest, aby zawsze aktywować i aktualizować produkty za pomocą narzędzi/funkcji zapewnionych przez prawdziwych programistów. Nie należy używać nielegalnych narzędzi aktywacyjnych i zewnętrznych programów pobierania, ponieważ są one często wykorzystywane do rozpowszechniania złośliwych materiałów. Aby chronić integralność urządzenia, niezwykle ważne jest zainstalowanie niezawodnego programu antywirusowego/antyspyware. Musi on być regularnie aktualizowany i używany do regularnego skanowania systemu oraz usuwania wykrytych zagrożeń. Jeśli twój komputer jest już zainfekowany .waiting, zalecamy uruchomienie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć to ransomware.
Tekst prezentowany w oknie pop-up ransomware .waiting ("ReadMe.hta"):
TWOJE PLIKI SĄ ZASZYFROWANE
Bezpieczeństwo twojego komputera jest zagrożone
Wszystkie twoje pliki zostały zaszyfrowane, a ważne dane zostały skopiowane do naszej pamięci.
Jeśli nie potrzebujesz swoich plików, klucz prywatny zostanie usunięty w ciągu 5 dni.
Jeśli chcesz przywrócić pliki i odzyskać ważne dane, aplikację, skontaktuj się z operatorem i podaj swoje ID QQYKLMTP5.
ID twojego osobistego operatora -
Jeśli operator nie odpowie w ciągu 24 godzin lub napotkasz problem, wyślij wiadomość e-mail na adres obsługi: djek77d@aol.com
W nagłówku wiadomości podaj swój identyfikator i dołącz 2-3 zainfekowane pliki do narzędzia do odszyfrowania.
Pliki nie powinny zawierać ważnych informacji i nie powinny przekraczać rozmiaru większego niż 5 MB.
Jako nasze gwarancje zwrócimy przywrócone pliki
Uwaga!
Nie zmieniaj nazw zaszyfrowanych plików.
Nie próbuj odszyfrować danych przy użyciu oprogramowania innych firm. Może to spowodować trwałą utratę danych.
Odszyfrowanie twoich plików za pomocą stron trzecich może spowodować wzrost ceny (dodadzą opłatę do naszej) lub możesz stać się ofiarą oszustwa.
4:18:40:22
Wygląd aplikacji uTox, otworzonej po kliknięciu przycisku w oknie pop-up ransomware.waiting (GIF):
Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez .waiting (rozszerzenie "[ID].waiting"):
Usuwanie ransomware .waiting:
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:
Szybkie menu:
- Czym jest Wirus .waiting?
- KROK 1. Zgłaszanie ransomware władzom.
- KROK 2. Izolowanie zainfekowanego urządzenia.
- KROK 3. Identyfikacja infekcji ransomware.
- KROK 4. Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware.
- KROK 5. Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
- KROK 6. Tworzenie kopii zapasowych danych.
Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.
Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):
- USA - Internet Crime Complaint Centre IC3
- Wielka Brytania - Action Fraud
- Hiszpania - Policía Nacional
- Francja - Ministère de l'Intérieur
- Niemcy - Polizei
- Włochy - Polizia di Stato
- Holandia - Politie
- Polska - Policja
- Portugalia - Polícia Judiciária
Izolowanie zainfekowanego urządzenia:
Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).
Krok 1: Odłącz się od internetu.
Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:
Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania::
W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":
Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".
Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.
Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:
Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":
Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.
Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.
Identyfikacja infekcji ransomware:
Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).
Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).
Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).
Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.
Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).
Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.
Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):
Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):
Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).
Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:
Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.
Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).
Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.
Krok 1: Wykonaj skanowanie.
Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.
Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:
Krok 2: Odzyskaj dane.
Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:
Tworzenie kopii zapasowych danych.
Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.
Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.
Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.
Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.
Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.
Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.
OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.
Tworzenie kopii zapasowej danych:
Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive
Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.
Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.
Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.
Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.
W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.
Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.
Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.
Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.
Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.
Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.
Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.
Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.
OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.
Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.
Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:
1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.
Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.
2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.
3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.
Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.
▼ Pokaż dyskusję