Jak odinstalować ransomware Space?
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Instrukcje usuwania ransomware Space
Czym jest ransomware Space?
Space jest częścią rodziny ransomware Dharma. Szyfruje pliki, zmienia ich nazwy, wyświetla notatkę z żądaniem okupu w oknie pop-up i tworzy kolejną notatkę w pliku tekstowym (o nazwie "FILES ENCRYPTED.txt"). Space zmienia nazwy plików, dodając do nich identyfikator ofiary, adres e-mail Mail@qbmail.biz i dołączając rozszerzenie ".space" do swoich nazw plików. Na przykład zmienia "1.jpg" na "1.jpg.id-1E857D00.[Mail@qbmail.biz].space", "2.jpg" na "2.jpg.id-1E857D00.[Mail@qbmail.biz].space" itp. To ransomware zostało odkryte przez Jakuba Kroustek.
Jak wyjaśniono w notatce z żądaniem okupu (okienku pop-up Space), ofiary muszą napisać e-mail na adres Mail@qbmail.biz (lub btc3301@messageden.com), podając przypisany im identyfikator i czekać na dalsze instrukcje. Wspomniano również, że wszelkie próby zmiany nazw zaszyfrowanych plików lub odszyfrowania ich za pomocą oprogramowania innych firm mogą spowodować trwałą utratę danych. Zazwyczaj po skontaktowaniu się, cyberprzestępcy podają takie szczegóły, jak cenę narzędzia do odszyfrowania i/lub klucza oraz sposób zapłaty. Chociaż często zdarza się, że ofiary płacące okup zostają oszukane - nie otrzymują żadnego narzędzia (lub narzędzi) do odszyfrowania nawet po dokonaniu płatności. Dlatego nie można ufać cyberprzestępcom stojącym za programami typu ransomware. Niestety, w większości przypadków są oni jedynymi, którzy mają narzędzia mogące odszyfrować pliki zaszyfrowane przez ich ransomware. Nie ma bezpłatnych narzędzi, które mogłyby odszyfrować dane zaszyfrowane również przez Space, przynajmniej w tej chwili. W takich przypadkach ofiary mogą bezpłatnie odzyskać swoje pliki, przywracając je z kopii zapasowej. Warto wspomnieć, że jeśli niektóre pliki nie zostały zaszyfrowane przez ransomware, można temu zapobiec, odinstalowując ransomware z komputera. Nie udostępni to jednak zaszyfrowanych plików. Pliki te pozostaną zaszyfrowane nawet po odinstalowaniu ransomware.
Zrzut ekranu wiadomości zachęcającej użytkowników do zapłacenia okupu w celu odszyfrowania ich zainfekowanych danych:
Nlah, ElvisPresley i BOMBO to nazwy złośliwego oprogramowania, które jest również sklasyfikowane jako ransomware. Chociaż istnieje wiele innych tego typu programów. Większość z nich łączy to, że zostały zaprojektowane w celu uniemożliwienia ofiarom dostępu do ich plików poprzez ich szyfrowanie i utworzenie (i/lub wyświetlenie) notatki z żądaniem okupu zawierającej instrukcje, jak skontaktować się z cyberprzestępcami, zapłacić okup i/lub inne informacje. Najczęstsze główne zmienne i różnice to wysokość okupu lub algorytm szyfrowania (symetryczny lub asymetryczny) wykorzystywany przez ransomware do szyfrowania danych. Niestety w większości przypadków nie można odszyfrować plików bez narzędzi, które mają tylko cyberprzestępcy stojący za danym ransomware. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy ransomware nie jest ukończone, ma kilka błędów i wad. Niestety, nie zdarza się to często. Dlatego zaleca się, aby zawsze tworzyć kopie zapasowe danych i przechowywać je na zdalnym serwerze i/lub odłączonym urządzeniu pamięci.
W jaki sposób ransomware zainfekowało mój komputer?
W większości przypadków użytkownicy infekują komputery malware za pośrednictwem kampanii spamowych, trojanów, niewiarygodnych kanałów pobierania oprogramowania, nieoficjalnych narzędzi aktywacyjnych i fałszywych aktualizacji. Cyberprzestępcy często wysyłają wiadomości e-mail zawierające złośliwe załączniki/pliki lub linki służące do ich pobrania. Gdy odbiorcy otwierają te złośliwe pliki, powodują instalację malware (np. ransomware). Zwykle cyberprzestępcy dołączają złośliwe dokumenty pakietu Microsoft Office, PDF, pliki archiwalne (takie jak RAR, ZIP), pliki wykonywalne (.exe i innych), pliki JavaScript itp. Trojany to złośliwe programy, które mogą wyrządzić szkody tylko wtedy, gdy komputery są już nimi zainfekowane. Dość często trojany są zaprojektowane do dystrybucji różnych szkodliwych programów, innymi słowy, w celu wywoływania infekcji łańcuchowych. Niewiarygodne kanały pobierania, takie jak strony z bezpłatnym hostingiem plików, bezpłatne witryny do pobierania, nieoficjalne strony, sieci peer-to-peer (takie jak klienci torrent, eMule), instalatory innych firm, jeśli są używane do pobierania plików lub oprogramowania, mogą również prowadzić do instalacji malware. Cyberprzestępcy często wykorzystują takie kanały do rozpowszechniania plików, maskując je jako nieszkodliwe lub legalne. Gdy użytkownicy je otwierają (wykonują), sami infekują komputery złośliwymi programami. Nieoficjalne narzędzia aktywacyjne, które powinny bezpłatnie aktywować licencjonowane oprogramowanie, często zamiast tego instalują malware. Fałszywe narzędzia do aktualizacji oprogramowania, jeśli są używane, również mogą je zainstalować. Mogą również infekować komputery, wykorzystując błędy/wady nieaktualnego oprogramowania zainstalowanego na komputerze.
Nazwa | Wirus Space |
Typ zagrożenia | Ransomware, wirus szyfrowania, narzędzie blokowania plików |
Rozszerzenie zaszyfrowanego pliku | .space |
Wiadomość z żądaniem okupu | FILES ENCRYPTED.txt i okno pop-up |
Kontakt z cyberprzestępcami | Mail@qbmail.biz, btc3301@messageden.com |
Nazwy wykrycia | Avast (Win32:RansomX-gen [okup]), BitDefender (Trojan.Ransom.Crysis.E), ESET-NOD32 (wariant Win32/Filecoder.Crysis.P), Kaspersky (Trojan-Ransom.Win32.Crusis.to), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Nie można otworzyć plików przechowywanych na twoim komputerze. Poprzednio działające pliki mają teraz inne rozszerzenie (na przykład my.docx.locked). Na twoim pulpicie wyświetlana jest wiadomość z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle w Bitcoinach) za odblokowanie twoich plików. |
Metody dystrybucji | Zainfekowane załączniki e-mail (makra), witryny torrent, złośliwe reklamy. |
Zniszczenie | Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie mogą zostać otworzone bez zapłaty okupu. Razem z infekcją ransomware mogą zostać zainstalowane dodatkowe trojany kradnące hasła i infekcje malware. |
Usuwanie malware (Windows) | Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner. |
Jak uchronić się przed infekcjami ransomware?
Zaleca się, aby nie otwierać załączników (i linków do stron internetowych) zawartych w nieistotnych e-mailach. Zwłaszcza jeśli takie wiadomości są odbierane z nieznanych i podejrzanych adresów. Warto wspomnieć, że cyberprzestępcy często maskują swoje e-maile jako ważne lub oficjalne. Ponadto oprogramowanie i pliki należy pobierać z oficjalnych stron internetowych i poprzez bezpośrednie linki. Nie można ufać żadnemu z innych kanałów (np. sieci peer-to-peer, nieoficjalnych witryn, zewnętrznych programów pobierania, instalatorów). Takie kanały często służą do rozpowszechniania malware. Zainstalowane programy (i system operacyjny) muszą być aktualizowane i/lub aktywowane za pomocą narzędzi lub wbudowanych funkcji zaprojektowanych przez oficjalnych programistów. Nigdy nie należy do tego używać aktywatorów i aktualizacji firm trzecich. Zwykle mają one za zadanie instalować malware. Poza tym aktywacja licencjonowanego oprogramowania (pomijanie jego aktywacji) za pomocą nieoficjalnych narzędzi („łamania" oprogramowania) jest nielegalna. Jeszcze jednym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa komputerów jest regularne skanowanie ich w poszukiwaniu zagrożeń za pomocą renomowanego oprogramowania antyszpiegowskiego lub antywirusowego. Takie oprogramowanie powinno być zawsze aktualne. Jeśli twój komputer jest już zainfekowany Space, zalecamy przeprowadzenie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć to ransomware.
Tekst prezentowany w oknie pop-up ransomware Space:
TWOJE PLIKI SĄ ZASZYFROWANE
Nie martw się. Możesz odzyskać wszystkie swoje pliki!
Jeśli chcesz je przywrócić, kliknij ten link: e-mail Mail@qbmail.biz
TWOJE ID: 1E857D00
Jeśli nie otrzymałeś odpowiedzi przez link w ciągu 12 godzin, napisz do nas e-mail: btc3301@messageden.com
Uwaga!
Nie zmieniaj nazw zaszyfrowanych plików.
Nie próbuj odszyfrować danych przy użyciu oprogramowania innych firm. Może to spowodować trwałą utratę danych.
Odszyfrowanie twoich plików za pomocą stron trzecich może spowodować wzrost ceny (dodadzą opłatę do naszej) lub możesz stać się ofiarą oszustwa.
Zrzut ekranu pliku tekstowego Space ("FILES ENCRYPTED.txt"):
Tekst w tej notatce:
Wszystkie twoje dane zostały przez nas zablokowane
Chcesz je odzyskać?
Napisz e-mail na Mail@qbmail.biz lub btc3301@messageden.com
Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez Space (rozszerzenie ".space"):
Usuwanie ransomware Space:
Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware:
Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.
Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:
Szybkie menu:
- Czym jest Wirus Space?
- KROK 1. Zgłaszanie ransomware władzom.
- KROK 2. Izolowanie zainfekowanego urządzenia.
- KROK 3. Identyfikacja infekcji ransomware.
- KROK 4. Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware.
- KROK 5. Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
- KROK 6. Tworzenie kopii zapasowych danych.
Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.
Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):
- USA - Internet Crime Complaint Centre IC3
- Wielka Brytania - Action Fraud
- Hiszpania - Policía Nacional
- Francja - Ministère de l'Intérieur
- Niemcy - Polizei
- Włochy - Polizia di Stato
- Holandia - Politie
- Polska - Policja
- Portugalia - Polícia Judiciária
Izolowanie zainfekowanego urządzenia:
Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).
Krok 1: Odłącz się od internetu.
Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:
Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania::
W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":
Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".
Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.
Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:
Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":
Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.
Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.
Identyfikacja infekcji ransomware:
Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).
Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).
Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).
Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.
Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).
Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.
Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):
Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):
Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).
Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:
Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.
Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).
Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.
W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.
Krok 1: Wykonaj skanowanie.
Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.
Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:
Krok 2: Odzyskaj dane.
Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:
Tworzenie kopii zapasowych danych.
Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.
Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.
Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.
Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.
Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.
Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.
OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.
Tworzenie kopii zapasowej danych:
Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive
Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.
Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.
Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.
Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.
W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.
Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.
Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.
Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.
Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.
Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.
Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.
Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.
OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.
Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.
Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:
1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.
Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.
2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.
3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.
Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.
▼ Pokaż dyskusję