Jak uniknąć pobrania malware ERMAC 2.0
Napisany przez Tomasa Meskauskasa,
Czym jest ERMAC 2.0?
ERMAC 2.0 to nazwa trojana bankowego na Androida, którego celem są polscy użytkownicy. Odkryliśmy to na forum hakerów. Jego deweloper sprzedaje go za 5000 $ miesięcznie. ERMAC 2.0 podszywa się pod legalną aplikację Bolt Food. To złośliwe oprogramowanie kradnie dane uwierzytelniające do aplikacji finansowych i kryptowalutowych.
Więcej informacji o trojanie ERMAC 2.0
ERMAC 2.0 może wysyłać i czytać wiadomości SMS (i je przechwytywać), wysyłać fałszywe powiadomienia push i czytać przychodzące powiadomienia, używać dźwięku i blokować ekran, czytać wiadomości w Gmailu, przeglądać listę kontaktów i listę zainstalowanych aplikacji. Ponadto może dzwonić pod określone numery, przekierowywać połączenia, zapisywać naciśnięcia klawiszy (nagrywać dane wejściowe z klawiatury).
Ponadto ERMAC 2.0 może otworzyć link w przeglądarce internetowej, wyczyścić dane aplikacji, uzyskać uprawnienia administratora, zabić i usunąć się, zablokować 130 aplikacji antywirusowych i optymalizatorów baterii, uniemożliwić ofiarom ich usunięcie, wyłączyć blokadę dostępności, ukryć ikonę (i zmienić jego nazwa), zbierać frazy seed portfeli kryptowalutowych.
Nazwa | Malware na Androida ERMAC 2.0 |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Riskware.PackMal.TD), ESET-NOD32 (wariant Android/TrojanDropper.Agent.JTC), Kaspersky (HEUR:Trojan-Dropper.AndroidOS.Hqwar.ha), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Urządzenie działa wolno, ustawienia systemu są zmieniane bez zgody użytkownika, pojawiają się podejrzane aplikacje, znacznie wzrasta zużycie danych i baterii, przeglądarki przekierowują na podejrzane strony internetowe, wyświetlane są natrętne reklamy. |
Metody dystrybucji | Fałszywa witryna Bolt Food |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, szybkie rozładowywanie baterii, zmniejszona prędkość internetu, ogromne straty danych, straty finansowe, skradziona tożsamość. |
Usuwanie malware (Android) | Aby usunąć infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Polecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Ogólne informacje o trojanie ERMAC 2.0
ERMAC 2.0 może być używany do przejmowania kont osobistych, wykorzystywania skradzionych informacji do dokonywania nieuczciwych transakcji (kradzież pieniędzy), kradzieży tożsamości, wysyłania spamu i nie tylko. Jest to potężne malware na Androida podszywające się pod legalną aplikację Bolt Food (i zawiera fałszywą witrynę pobierania Bolt Food).
Więcej przykładów złośliwego oprogramowania na Androida to Anatsa, L3MON i SMSControllo.
Jak ERMAC 2.0 dostał się na moje urządzenie?
ERMAC 2.0 jest dystrybuowany za pomocą fałszywej strony internetowej Bolt Food. Infekuje urządzenia po pobraniu fałszywej aplikacji Bolt Food. Jak wspomnieliśmy w jednym z poprzednich akapitów, ERMAC 2.0 może zmienić swoją ikonę i nazwę na zainfekowanym urządzeniu. Warto wspomnieć, że cyberprzestępcy mogą rozsyłać strojanizowane aplikacje za pośrednictwem legalnych platform, takich jak Google Play.
Jak uniknąć instalacji malware?
Przeczytaj recenzje przed pobraniem aplikacji (i unikaj pobierania aplikacji bez żadnych lub tylko kilku recenzji). Używaj oficjalnych stron i platform jako źródeł pobierania aplikacji. Nie używaj zewnętrznych konfiguratorów, podejrzanych witryn i podobnych źródeł.
Nie ufaj również reklamom wyświetlanym na podejrzanych stronach ani nie klikaj linków w podejrzanych wiadomościach SMS (lub e-mailach).
Zrzut ekranu uzasadnionej i fałszywej witryny używanej do dystrynucji ERMAC 2.0 (odkrytej przez badaczy cyberbezpieczeństwa ESET):
ERMAC 2.0 promowany na forum hakerskim:
Szybkie menu:
- Wprowadzenie
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki z przeglądarki Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie z Androidem w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić zużycie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić zużycie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jego stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawnienia aadministratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i wybierz „Historia" w otwartym menu rozwijanym.
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania", wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE", wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć, i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które dostarczają powiadomienia przeglądarki, stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu dostarczania powiadomień. Jednak jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę, może ona ponownie poprosić o pozwolenie. Możesz wybrać, czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o pozwolenie).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która dostarcza powiadomienia przeglądarki, stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox", wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację, wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie można ją uruchomić ponownie uruchamiając urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii w różnych aplikacjach:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Konserwacja urządzenia" i stuknij tę opcję.
Stuknij „Bateria" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych różnych aplikacji:
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Połączenia" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki, dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Aktualizacja oprogramowania" i stuknij tę opcję.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie" — pozwoli to systemowi powiadomić ię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.
Przejdź do „Ustawienia", przewiń w dół, aż zobaczysz „Informacje o telefonie" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Resetuj" i stuknij tę opcję. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" - przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" - przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" - przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane;
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do "Ustawień", przewiń w dół, aż zobaczysz "Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij to.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń", stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora, stuknij je, a następnie stuknij „DEZAKTYWUJ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Jakie są największe problemy, które może powodować malware?
Kradzież tożsamości, straty finansowe, obniżona wydajność komputera, porwane konta osobiste, dalsze infekcje i szyfrowanie danych to przykłady problemów, które może powodować złośliwe oprogramowanie.
Jaki jest cel malware ERMAC 2.0?
Celem tego złośliwego oprogramowania na Androida jest głównie kradzież poufnych informacji. Może zapisywać naciśnięcia klawiszy (rejestrować dane wprowadzane z klawiatury), uzyskiwać dostęp do wiadomości SMS, kraść frazy początkowe dla portfeli kryptowalutowych, czytać wiadomości na kontach Gmail i nie tylko. Skradzione dane mogą zostać wykorzystane do przejęcia kont osobistych, kradzieży pieniędzy i tożsamości itp.
Jak malware ERMAC 2.0 przeniknęło do mojego urządzenia?
Wiadomo, że ERMAC 2.0 jest rozpowszechniany za pomocą fałszywej witryny Bolt Food (zrzut ekranu znajduje się pod opisem malware). Infekuje urządzenie poprzez pobraną fałszywą aplikację Bolt Food.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed malware?
Tak, Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie znane złośliwe oprogramowanie. Wymagane jest przeprowadzenie pełnego skanowania w celu usunięcia zaawansowanego malware. Zwykle wysokiej klasy złośliwe oprogramowanie ukrywa się głęboko w zainfekowanym systemie. Szybkie skanowanie nie wystarczy, aby go wykryć.
▼ Pokaż dyskusję