Jak usunąć malware Coper
Napisany przez Tomasa Meskauskasa, (zaktualizowany)
Jakim malware jest Coper?
Coper to nazwa trojana bankowego dla systemu Android. Nasi badacze malware odkryli, że Coper jest powiązany z innym złośliwym oprogramowaniem na Androida o nazwie ExoBotCompat (zreformowaną wersją Exobot). Jest skierowany do różnych aplikacji bankowych. Odkryliśmy, że Coper podszywa się pod różne aplikacje bankowe i użytkowe (używa ich jako dropperów).
Szczegółowe informacje o malware Coper
Coper może wysyłać żądania Unstructured Supplementary Service Data (USSD), wysyłać wiadomości SMS (i przechwytywać je), blokować i odblokowywać ekran urządzenia, wyświetlać powiadomienia push, przeprowadzać ataki nakładki (wyświetlać zwodnicze okna w określonych aplikacjach), otwierać adresy URL i uruchamiać aplikacje.
Ponadto Coper może zapisywać naciśnięcia klawiszy (zapisywać dane wprowadzane za pomocą klawiatury zainfekowanego urządzenia), usuwać określone aplikacje oraz usuwać siebie (i swojego droppera). Dodatkowo, niektóre droppery Copper proszą o pozwolenie na dostęp do różnych funkcji, dodawanie poczty głosowej, dzwonienie pod numery telefonów, odczytywanie i zapisywanie z/do pamięci zewnętrznej, zmienianie ustawień systemowych oraz dostęp i odczytywanie wiadomości SMS.
Wiadomo, że Coper atakuje aplikacje bankowe w Europie, Australii i niektórych częściach Ameryki Południowej. Wiadomo, że podszywa się pod aplikacje o nazwie Bancolombia Personas i udaje aplikację ze sklepu Google Play. To złośliwe oprogramowanie próbuje zainstalować się ponownie po swoim usunięciu.
Nazwa | Malware bankowe Coper |
Typ zagrożenia | Złośliwe oprogramowanie na Androida, złośliwa aplikacja, niechciana aplikacja. |
Nazwy wykrycia | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Trojan.Marcher.AR), ESET-NOD32 (Android/Spy.Banker.AZL), Kaspersky (HEUR:Trojan-Dropper.AndroidOS.Agent.sm), Pełna lista (VirusTotal) |
Objawy | Urządzenie działa wolno, ustawienia systemu są zmieniane bez zgody użytkownika, pojawiają się podejrzane aplikacje, znacznie wzrasta zużycie danych i baterii, przeglądarki otwierają podejrzane strony internetowe, wyświetlane są podejrzane powiadomienia push. |
Metody dystrybucji | Zwodnicze/fałszywe aplikacje, oszukańcze strony internetowe. |
Zniszczenie | Skradzione dane osobowe (wiadomości prywatne, loginy/hasła itp.), zmniejszona wydajność urządzenia, szybkie rozładowywanie baterii, straty pieniężne, skradziona tożsamość, konta osobiste porywaczy. |
Usuwanie malware (Android) | Aby usunąć infekcje malware, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem anty-malware. Polecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes. |
Więcej informacji o malware Coper
Coper może być używany przez cyberprzestępców jako narzędzie do kradzieży poufnych informacji (np. danych kart kredytowych, haseł), przechwytywania kont osobistych, kradzieży pieniędzy i nie tylko. Zainstalowanie go na urządzeniu może prowadzić do kradzieży tożsamości, utraty pieniędzy, utraty dostępu do różnych kont i innych problemów.
Więcej przykładów malware na Androida to MaliBot, Hydra i BianLian.
Jak malware Coper dostało się na moje urządzenie?
Coper infekuje urządzenia po pobraniu i zainstalowaniu fałszywych/złośliwych aplikacji (dropperów). Stwierdzono, że Coper infekuje urządzenia za pośrednictwem fałszywych aplikacji Bancolombia Personas i aplikacji Sklepu Google Play. Zwykle cyberprzestępcy korzystają z zewnętrznych/nieoficjalnych sklepów, aby nakłonić użytkowników do pobrania fałszywych aplikacji. Mogą również używać Sklepu Google Play, wiadomości SMS, podejrzanych stron i podobnych metod do rozsyłania malware.
Jak uniknąć instalacji malware?
Pobieraj aplikacje z oficjalnych sklepów z aplikacjami i włącz Google Play Protect. Przeczytaj recenzje zanim zainstalujesz aplikacje. Nie klikaj linków (ani otwieraj plików) w podejrzanych, nieistotnych e-mailach lub wiadomościach SMS. Nie udzielaj uprawnień podejrzanym aplikacjom. Regularnie aktualizuj system operacyjny i zainstalowane aplikacje.
Zrzut ekranu malware Coper udającego aplikację Google Play Store (źródło: cyble[.]com):
Szybkie menu:
- Wprowadzenie
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Chrome?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce the Chrome?
- Jak przywrócić przeglądarkę Chrome?
- Jak usunąć historię przeglądania z przeglądarki Firefox?
- Jak wyłączyć powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox?
- Jak przywrócić przeglądarkę Firefox?
- Jak odinstalować potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje?
- Jak uruchomić urządzenie z Androidem w "Trybie awaryjnym"?
- Jak sprawdzić zużycie baterii przez różne aplikacje?
- Jak sprawdzić zużycie danych przez różne aplikacje?
- Jak zainstalować najnowsze aktualizacje oprogramowania?
- Jak przywrócić system do jego stanu domyślnego?
- Jak wyłączyć aplikacje, które mają uprawnienia administratora?
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Stuknij „Wyczyść dane przeglądania". Wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE". Wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „Wyczyść dane".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.
Znajdź witryny, które wyświetlają powiadomienia przeglądarki. Stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu wyświetlania powiadomień. Jednak jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę może ona ponownie poprosić o zgodę. Możesz wybrać, czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o zgodę).
Przywróć przeglądarkę Chrome:
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome". Wybierz ją i stuknij opcję „Pamięć".
Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:
Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".
Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:
Odwiedź witrynę, która wyświetla powiadomienia przeglądarki. Stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".
W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".
Przywróć przeglądarkę Firefox:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox". Wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".
Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.
Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.
Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację. Wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".
Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":
„Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").
Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie ją kliknąć, aby ponownie uruchomić urządzenie.
Sprawdź zużycie baterii przez różne aplikacje:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Konserwacja urządzenia" i stuknij ją.
Stuknij „Baterię" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.
Sprawdź wykorzystanie danych przez różne aplikacje:
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Połączenia" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.
Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.
Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:
Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki. Dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Aktualizacje oprogramowania" i stuknij ją.
Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie". Pozwoli to systemowi powiadomić cię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.
Przywróć system do stanu domyślnego:
Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.
Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.
Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Informacje o telefonie" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Resetuj" i stuknij ją. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
„Przywróć ustawienia" – przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
„Przywróć ustawienia sieciowe" – przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
„Przywróć dane fabryczne" – przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane.
Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:
Jeśli złośliwa aplikacja otrzyma uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, zawsze sprawdzaj, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączaj te, które nie powinny.
Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij ją.
Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń". Stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".
Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora. Stuknij je, a następnie stuknij „WYŁĄCZ".
Często zadawane pytania (FAQ)
Jakie są największe problemy, które może powodować malware?
Utrata danych (z powodu szyfrowania), utrata pieniędzy, kradzież tożsamości, porwanie kont osobistych i inne problemy związane z prywatnością w internecie oraz bezpieczeństwem przeglądania itp.
Jaki jest cel malware Coper?
Coper służy do kradzieży poufnych informacji i porywania kont (głównie kont bankowych).
Jak malware Coper przeniknęło do mojego urządzenia?
Przestępcy wykorzystują fałszywe aplikacje (np. fałszywą aplikację Sklepu Google Play), aby nakłonić użytkowników do zainfekowania ich urządzeń Coperem. Te aplikacje działają jako droppery dla Coper. Jest prawdopodobne, że cyberprzestępcy wykorzystują zwodnicze (zewnętrzne) sklepy do dystrybucji malware.
Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed malware?
Tak, Combo Cleaner może wykryć i usunąć prawie wszystkie znane złośliwe oprogramowanie. Jeśli urządzenie jest zainfekowane zaawansowanym malware, należy je przeskanować za pomocą pełnego skanowania. Szybkie skanowanie nie wystarczy do usunięcia tego rodzaju malware.
▼ Pokaż dyskusję