FacebookTwitterLinkedIn

Jak usunąć malware PixBankBot z urządzeń z Androidem

Znany również jako: Trojan bankowy PixBankBot
Typ: Trojan
Poziom zniszczenia: Silny

Jakim malware jest PixBankBot?

PixBankBot to trojan bankowy dla systemu Android, który wykorzystuje platformę płatności natychmiastowych Pix. Trojan ten atakuje w szczególności banki brazylijskie i wykorzystuje do swoich operacji platformę ATS (Automated Transfer System). Należy go jak najszybciej usunąć z zainfekowanych urządzeń, aby uniknąć potencjalnych szkód.

Malware PixBankBot na Androida

Przegląd malware PixBankBot

Podobnie jak inne trojany bankowe wykorzystujące platformę ATS, PixBankBot wykorzystuje usługę ułatwień dostępu do wykrywania i monitorowania komponentów interfejsu użytkownika (UI) w określonych aplikacjach bankowych. Wykorzystując usługę ułatwień dostępu, PixBankBot zyskuje możliwość przeprowadzania oszukańczych transakcji na urządzeniu ofiary poprzez implementację funkcjonalności ATS.

Ponadto usługa ułatwień dostępu jest wykorzystywana przez PixBankBot do przeprowadzania operacji keyloggera, rejestrowania interakcji użytkownika z elementami interfejsu użytkownika i przechwytywania poufnych informacji, w tym sald kont, szczegółów przelewów pieniężnych i docelowego banku.

Mechanizm działania PixBankBot

Gdy ofiara wchodzi w interakcję z aplikacjami takimi jak Banco Itaú, C6 Bank, Mercado Pago, Nubank, PicPay lub PagBank Banco (i potencjalnie innymi aplikacjami docelowymi), PixBankBot aktywuje keylogger i inicjuje wykonanie ATS. Należy pamiętać, że lista docelowych aplikacji może zostać rozszerzona.

Po zidentyfikowaniu docelowej aplikacji bankowej PixBankBot inicjuje kolejną aktywność, w której generuje fałszywe okno w legalnej aplikacji. To oszukańcze okno ma na celu ukrycie złośliwych działań malware przed niczego niepodejrzewającymi użytkownikami.

Podczas wyświetlania fałszywego okna szkodliwe oprogramowanie działa w tle, wchodząc w interakcję z oryginalną aplikacją bankową w celu wykonywania automatycznych przelewów środków.

Malware pobiera klucz Pix ofiary z adresu URL Pastebin i używa unikalnych kluczy generowanych przez system do wykonywania transferów środków. Szkodliwe oprogramowanie skanuje w poszukiwaniu określonych elementów interfejsu użytkownika związanych z kluczem Pix, wstawia uzyskany klucz i pobiera saldo konta ofiary. Następnie wprowadza kwotę przelewu i finalizuje transakcję, automatycznie klikając odpowiednie elementy interfejsu użytkownika.

Ponadto malware próbuje oszukać użytkowników, aby uwierzytelnili swoje odciski palców w celu potwierdzenia biometrycznego. Po przesłaniu złośliwe oprogramowanie wysyła szczegóły transakcji do serwera dowodzenia i kontroli (C&C) i usuwa się z zainfekowanego urządzenia, aby uniknąć wykrycia.

Podsumowanie zagrożenia:
Nazwa Trojan bankowy PixBankBot
Typ zagrożenia Malware na Android, trojan bankowy na Androida
Nazwy wykrycia Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), Kaspersky (HEUR:Trojan-Banker.AndroidOS.Yaats.a), McAfee (Artemis!CC6DE8F780B8), Symantec Mobile Insight (AdLibrary:Generisk), Pełna lista (VirusTotal)
Objawy Urządzenie działa wolno, ustawienia systemowe są zmieniane bez zgody użytkownika, nieautoryzowane transakcje
Metody dystrybucji Fałszywe aplikacje PDF, złośliwe reklamy internetowe, socjotechnika, oszukańcze strony internetowe
Zniszczenie Skradzione dane osobowe, straty pieniężne, zmniejszona wydajność urządzenia, szybkie rozładowywanie baterii, zmniejszona prędkość internetu
Usuwanie malware (Android) Aby wyeliminować infekcje złośliwym oprogramowaniem, nasi badacze bezpieczeństwa zalecają przeskanowanie twojego urządzenia z Androidem legalnym oprogramowaniem chroniącym przed złośliwym oprogramowaniem. Polecamy Avast, Bitdefender, ESET lub Malwarebytes.

Wniosek

PixBankBot może spowodować znaczne szkody, w tym nieautoryzowane transfery środków, kradzież danych, naruszenie prywatności i włamanie się do urządzenia. Stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa finansowego i prywatności ofiar, podkreślając potrzebę silnych środków bezpieczeństwa i ostrożnego zachowania użytkowników.

Przykładami innych złośliwych programów atakujących użytkowników Androida są DogeRAT, AhRat i Guerilla.

Jak PixBankBot dostało się na moje urządzenie?

Złośliwe oprogramowanie PixBankBot podszywa się pod legalną aplikację PDF, używając ikony i nazwy aplikacji, aby oszukać użytkowników, aby ją zainstalowali. Ta sprytna taktyka ma na celu sprawienie, by szkodliwa aplikacja wyglądała na autentyczną i zwiększa prawdopodobieństwo, że ofiary dadzą się nabrać na oszustwo.

Po zainstalowaniu trojan bankowy PixBankBot prosi ofiarę o włączenie usługi ułatwień dostępu, którą malware wykorzystuje do rejestrowania naciśnięć klawiszy i struktury ATS.

Jak uniknąć instalacji malware?

Pobieraj aplikacje z wiarygodnych źródeł, takich jak Sklep Google Play i inne oficjalne sklepy. Unikaj pobierania aplikacji z nieznanych źródeł. Dbaj o aktualność systemu operacyjnego i aplikacji urządzenia. Zachowaj ostrożność podczas klikania linków lub pobierania plików z nieznanych źródeł, zwłaszcza w nieoczekiwanych e-mailach lub wiadomościach tekstowych.

Przeczytaj recenzje przed pobraniem aplikacji (unikaj aplikacji bez recenzji). Nie ufaj reklamom na podejrzanych stronach internetowych. Zainstaluj renomowaną aplikację antywirusową lub zabezpieczającą na swoim urządzeniu, aby skanować i zapobiegać infekcjom malware.

Zrzut ekranu PixBankBot przebranego za prawdziwą aplikację PDF:

Wygląd aplikacji malware PixBankBot

Szybkie menu:

Usuń historię przeglądania z przeglądarki Chrome:

Usuwanie historii przeglądania sieci z Chrome w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".

Usuwanie historii przeglądania sieci z Chrome w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Stuknij „Wyczyść dane przeglądania". Wybierz zakładkę „ZAAWANSOWANE". Wybierz zakres czasu i typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „Wyczyść dane".

[Wróć do Spisu treści]

Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Chrome:

Wyłączanie powiadomień przeglądarki w przeglądarce Chrome w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Ustawienia".

Wyłączanie powiadomień przeglądarki w przeglądarce Chrome w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Ustawienia witryny" i kliknij ją. Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Powiadomienia" i stuknij ją.

Wyłączanie powiadomień przeglądarki w przeglądarce Chrome w systemie operacyjnym Android (krok 3)

Znajdź witryny, które wyświetlają powiadomienia przeglądarki. Stuknij je i kliknij „Wyczyść i zresetuj". Spowoduje to usunięcie uprawnień przyznanych tym witrynom w celu wyświetlania powiadomień. Jednak, jeśli ponownie odwiedzisz tę samą witrynę może ona ponownie poprosić o zgodę. Możesz wybrać czy udzielić tych uprawnień, czy nie (jeśli zdecydujesz się odmówić, witryna przejdzie do sekcji „Zablokowane" i nie będzie już prosić o zgodę).

[Wróć do Spisu treści]

Przywróć przeglądarkę Chrome:

Resetowanie przeglądarki Chrome do ustawień domyślnych w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Przejdź do sekcji „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.

Resetowanie przeglądarki Chrome do ustawień domyślnych w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Chrome". Wybierz ją i stuknij opcję „Pamięć".

Resetowanie przeglądarki Chrome do ustawień domyślnych w systemie operacyjnym Android (krok 3)

Stuknij „ZARZĄDZAJ PAMIĘCIĄ", a następnie „WYCZYŚĆ WSZYSTKIE DANE" i potwierdź czynność, stukając „OK". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.

[Wróć do Spisu treści]

Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox:

Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Stuknij przycisk „Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu) i w otwartym menu rozwijanym wybierz „Historię".

Usuń historię przeglądania z przeglądarki Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Przewiń w dół, aż zobaczysz „Wyczyść prywatne dane" i stuknij tę opcję. Wybierz typy danych, które chcesz usunąć i stuknij „WYCZYŚĆ DANE".

[Wróć do Spisu treści]

Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce Firefox:

Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce internetowej Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Odwiedź witrynę, która wyświetla powiadomienia przeglądarki. Stuknij ikonę wyświetlaną po lewej stronie paska adresu URL (ikona niekoniecznie będzie oznaczać „Kłódkę") i wybierz „Edytuj ustawienia witryny".

Wyłącz powiadomienia przeglądarki w przeglądarce internetowej Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 2)

W otwartym okienku pop-up zaznacz opcję „Powiadomienia" i stuknij „WYCZYŚĆ".

[Wróć do Spisu treści]

Przywróć przeglądarkę Firefox:

Resetowanie przeglądarki Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.

Resetowanie przeglądarki Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Przewiń w dół, aż znajdziesz aplikację „Firefox". Wybierz ją i wybierz opcję „Pamięć".

Resetowanie przeglądarki Firefox w systemie operacyjnym Android (krok 3)

Stuknij „WYCZYŚĆ DANE" i potwierdź akcję stukając „USUŃ". Pamiętaj, że przywrócenie przeglądarki usunie wszystkie przechowywane w niej dane. W związku z tym wszystkie zapisane loginy/hasła, historia przeglądania, ustawienia niestandardowe i inne dane zostaną usunięte. Będziesz także musiał ponownie zalogować się do wszystkich stron internetowych.

[Wróć do Spisu treści]

Odinstaluj potencjalnie niechciane i/lub złośliwe aplikacje:

Usuwanie niechcianych/złośliwych aplikacji z systemu operacyjnego Android (krok 1)

Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz „Aplikacje" i stuknij tę opcję.

Usuwanie niechcianych/złośliwych aplikacji z systemu operacyjnego Android (krok 2)

Przewiń w dół, aż zobaczysz potencjalnie niechcianą i/lub złośliwą aplikację. Wybierz ją i stuknij „Odinstaluj". Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz usunąć wybranej aplikacji (np. wyświetla się komunikat o błędzie), spróbuj użyć „Trybu awaryjnego".

[Wróć do Spisu treści]

Uruchom urządzenie z Androidem w „Trybie awaryjnym":

Tryb awaryjny" w systemie operacyjnym Android tymczasowo wyłącza uruchamianie wszystkich aplikacji innych firm. Korzystanie z tego trybu to dobry sposób na diagnozowanie i rozwiązywanie różnych problemów (np. usuwanie złośliwych aplikacji, które uniemożliwiają to, gdy urządzenie działa „normalnie").

Uruchamianie urządzenia z systemem Android w trybie awaryjnym

Naciśnij przycisk „Zasilanie" i przytrzymaj go, aż zobaczysz ekran „Wyłącz". Stuknij ikonę „Wyłącz" i przytrzymaj ją. Po kilku sekundach pojawi się opcja „Tryb awaryjny" i będzie ją kliknąć, aby ponownie uruchomić urządzenie.

[Wróć do Spisu treści]

Sprawdź zużycie baterii przez różne aplikacje:

Sprawdzanie zużycia baterii przez różne aplikacje w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Konserwacja urządzenia" i stuknij ją.

Sprawdzanie zużycia baterii przez różne aplikacje w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Stuknij „Baterię" i sprawdź użycie każdej aplikacji. Legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby zużywać jak najmniej energii, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i oszczędzać energię. Dlatego wysokie zużycie baterii może wskazywać, że aplikacja jest złośliwa.

[Wróć do Spisu treści]

Sprawdź wykorzystanie danych przez różne aplikacje:

Sprawdzanie wykorzystania danych przez różne aplikacje w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Połączenia" i stuknij ją.

Sprawdzanie wykorzystania danych przez różne aplikacje w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Przewiń w dół, aż zobaczysz „Użycie danych" i wybierz tę opcję. Podobnie jak w przypadku baterii, legalne/oryginalne aplikacje są zaprojektowane tak, aby maksymalnie zminimalizować zużycie danych. Dlatego znaczne wykorzystanie danych może wskazywać na obecność złośliwej aplikacji. Pamiętaj, że niektóre złośliwe aplikacje mogą być zaprojektowane do działania tylko wtedy, gdy urządzenie jest połączone z siecią bezprzewodową. Z tego powodu należy sprawdzić użycie danych mobilnych i Wi-Fi.

Sprawdzanie wykorzystania danych przez różne aplikacje w systemie operacyjnym Android (krok 3)

Jeśli znajdziesz aplikację, która wykorzystuje znaczące dane, mimo że nigdy jej nie używasz, zdecydowanie zalecamy jej natychmiastowe odinstalowanie.

[Wróć do Spisu treści]

Zainstaluj najnowsze aktualizacje oprogramowania:

Utrzymywanie aktualności oprogramowania to dobra praktyka zapewniająca bezpieczeństwo urządzeń. Producenci urządzeń nieustannie publikują różne łatki bezpieczeństwa i aktualizacje Androida, aby naprawić błędy i luki, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Nieaktualny system jest znacznie bardziej podatny na ataki. Dlatego zawsze należy upewnić się, że oprogramowanie urządzenia jest aktualne.

Instalowanie aktualizacji oprogramowania w systemie operacyjnym Android (krok 1)

Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Aktualizacje oprogramowania" i stuknij ją.

Instalowanie aktualizacji oprogramowania w systemie operacyjnym Android (krok 2)

Stuknij opcję „Pobierz aktualizacje ręcznie" i sprawdź, czy są dostępne aktualizacje. Jeśli tak, zainstaluj je natychmiast. Zalecamy również włączenie opcji „Pobieraj aktualizacje automatycznie". Pozwoli to systemowi powiadomić cię o wydaniu aktualizacji i/lub zainstalować ją automatycznie.

[Wróć do Spisu treści]

Przywróć system do stanu domyślnego:

Wykonanie „Resetu do ustawień fabrycznych" to dobry sposób na usunięcie wszystkich niechcianych aplikacji, przywrócenie ustawień systemowych do wartości domyślnych i ogólne wyczyszczenie urządzenia. Pamiętaj również, że wszystkie dane w urządzeniu zostaną usunięte, w tym zdjęcia, pliki wideo/audio, numery telefonów (przechowywane w urządzeniu, a nie na karcie SIM), wiadomości SMS itd. Oznacza to, że urządzenie zostanie przywrócone do stanu początkowego/fabrycznego.

Możesz także przywrócić podstawowe ustawienia systemowe lub po prostu ustawienia sieciowe.

Resetowanie systemu operacyjnego Android do ustawień domyślnych (krok 1)

Przejdź do „Ustawienia". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Informacje o telefonie" i stuknij ją.

Resetowanie systemu operacyjnego Android do ustawień domyślnych (krok 2)

Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Przywróć" i stuknij ją. Teraz wybierz akcję, którą chcesz wykonać:
Przywróć ustawienia" – przywróć wszystkie ustawienia systemowe do domyślnych;
Przywróć ustawienia sieciowe" – przywróć wszystkie ustawienia związane z siecią do domyślnych;
Przywróć dane fabryczne" – przywróć cały system i całkowicie usuń wszystkie zapisane dane.

[Wróć do Spisu treści]

Wyłącz aplikacje, które mają uprawnienia administratora:

Jeśli złośliwa aplikacja uzyska uprawnienia administratora, może poważnie uszkodzić system. Aby urządzenie było jak najbardziej bezpieczne, należy zawsze sprawdzać, które aplikacje mają takie uprawnienia i wyłączać te, które nie powinny.

Wyłączanie aplikacji na Androida, które mają uprawnienia administratora (krok 1)

Przejdź do „Ustawień". Przewiń w dół, aż zobaczysz opcję „Blokadę ekranu i bezpieczeństwo" i stuknij ją.

Wyłączanie aplikacji na Androida, które mają uprawnienia administratora (krok 2)

Przewiń w dół, aż zobaczysz „Inne ustawienia zabezpieczeń". Stuknij tę opcję, a następnie stuknij „Aplikacje administratora urządzenia".

Wyłączanie aplikacji na Androida, które mają uprawnienia administratora (krok 3)

Zidentyfikuj aplikacje, które nie powinny mieć uprawnień administratora. Stuknij je, a następnie stuknij „WYŁĄCZ".

Często zadawane pytania (FAQ)

Mój komputer jest zainfekowany malware PixBankBot. Czy trzeba sformatować urządzenie pamięci masowej, aby się go pozbyć?

Zamiast natychmiastowego formatowania, zaleca się użycie niezawodnego oprogramowania antywirusowego lub chroniącego przed malware w celu przeskanowania i usunięcia malware. Te renomowane narzędzia bezpieczeństwa często skutecznie wykrywają i usuwają złośliwe oprogramowanie z twojego urządzenia.

Jakie są największe problemy, jakie może powodować malware?

Konsekwencje złośliwego oprogramowania mogą się różnić w zależności od jego typu i możliwości, w tym ryzyko kradzieży tożsamości, strat finansowych, utraty danych, zmniejszonej wydajności komputera i możliwości dodatkowych infekcji.

Jaki jest cel trojana PixBankBot?

Głównym celem trojana PixBankBot jest atakowanie banków i przeprowadzanie oszukańczych działań. Wykorzystuje platformę płatności natychmiastowych Pix i strukturę automatycznego systemu transferu (ATS) do wykonywania nieautoryzowanych przelewów środków z kont ofiar.

Jak PixBankBot przeniknęło do mojego urządzenia?

PixBankBot stosuje zwodniczą strategię, podszywając się pod legalną aplikację PDF, wykorzystując elementy wizualne, takie jak ikona i nazwa aplikacji, aby oszukać użytkowników, aby uwierzyli, że jest to autentyczna i wiarygodna aplikacja. Ta taktyka ma na celu zmanipulowanie użytkowników w celu zainstalowania malware, ostatecznie zagrażając ich urządzeniom i narażając ich na złośliwe działania.

Czy Combo Cleaner ochroni mnie przed malware?

Combo Cleaner posiada zdolność identyfikowania i usuwania większości znanych infekcji złośliwym oprogramowaniem. Należy jednak zauważyć, że wyrafinowane malware często ukrywa się głęboko w systemie. Dlatego przeprowadzenie kompleksowego skanowania systemu ma kluczowe znaczenie dla wykrycia i usunięcia wszelkich ukrytych i zaawansowanych programów złośliwych.

▼ Pokaż dyskusję

O autorze:

Tomas Meskauskas

Jestem pasjonatem bezpieczeństwa komputerowego i technologii. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie w różnych firmach zajmujących się rozwiązywaniem problemów technicznych i bezpieczeństwem Internetu. Od 2010 roku pracuję jako autor i redaktor Pcrisk. Śledź mnie na Twitter i LinkedIn, aby być na bieżąco z najnowszymi zagrożeniami bezpieczeństwa online. Przeczytaj więcej o autorze.

Portal bezpieczeństwa PCrisk został stworzony przez połączone siły badaczy bezpieczeństwa, którzy pomagają edukować użytkowników komputerów w zakresie najnowszych zagrożeń bezpieczeństwa online. Więcej informacji o autorach i badaczach, którzy pracują w Pcrisk, można znaleźć na naszej Stronie kontaktowej.

Nasze poradniki usuwania malware są bezpłatne. Jednak, jeśli chciałbyś nas wspomóc, prosimy o przesłanie nam dotacji.

O nas

PCrisk to portal bezpieczeństwa cybernetycznego, informujący internautów o najnowszych zagrożeniach cyfrowych. Nasze artykuły są tworzone przez ekspertów ds. bezpieczeństwa i profesjonalnych badaczy złośliwego oprogramowania. Przeczytaj więcej o nas.

Instrukcje usuwania w innych językach
Kod QR
Trojan bankowy PixBankBot kod QR
Zeskanuj ten kod QR, aby mieć łatwy dostęp do przewodnika usuwania Trojan bankowy PixBankBot na swoim urządzeniu mobilnym.
Polecamy:

Usuń infekcje malware na Windows już dzisiaj:

▼ USUŃ TO TERAZ
Pobierz Combo Cleaner

Platforma: Windows

Ocena redaktora dla Combo Cleaner:
Ocena redaktoraZnakomita!

[Początek strony]

Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej.